Dette vil Amazon Norge bety for norske nettbutikker og kunder

Siden kan inneholde annonselenker.

Hva vil Amazon Norge egentlig bety for norske nettbutikker og kunder?

I august kunngjorde Amazon at de åpner i Sverige, og da er ikke veien lang til nabolandet Norge. Nå kan man faktisk gå inn på den svenske Amazon.se siden.

Det er lite trolig at en gigant som Amazon vil innta Sverige bare for å selge varer til søta bror, og det burde få norske nettbutikker til å skjelve i buksene. Samtidig bør tanken på Amazon i Norge få deg som forbruker til å glise bredt.

Bokhandelen som ble til verdens største nettbutikk kom ikke dit de er i dag ved å leve side om side med konkurrentene. Jeff Bezos valgte snarere å spise de opp, bit for bit.

I dag er Amazon langt mer enn bare en nettbutikk. Selskapet eier blant annet infrastrukturen som drifter hele 40 prosent av det vi kjenner som “skyen” gjennom Amazon Web Services. Du har for eksempel Amazon å takke for at Netflix strømmer inn i stua på fredagskvelden. Men nok om det. At Amazon er en hai i møte med småfisk er det i alle fall ingen tvil om.

Les om vår erfaring med netthandel fra engelske Amazon.co.uk her.

Amazon i Norge kan bli et gigantisk maskineri

Det som bør få norske nettbutikker til å frykte giganten er deres hensynsløse fremgang når de åpner i nye markeder. For med Bezos’ gigantiske maskineri kommer også evnen til å presse priser, frakte raskere og levere et bedre utvalg enn noen andre kan. Det er slik Amazon har vokst seg så store i handelen. Kommer Amazon til Norge kan det bety priskrig, og det er bra for deg som forbruker.

Derimot er det ikke fullt så bra for små og mellomstore aktører – og sammenlignet med Amazon er selskaper som Komplett rett og slett småfisk.

Små aktører selger på Amazon

Ettersom Amazon er en markedsplass der en hvilken som helst aktør kan selge sine varer finner du naturligvis mange nisjeprodukter på nettstedet. Det kan ved første øyekast være bra for små aktører som får økt synlighet for sine produkter.

Problemet er at Amazon også har en tendens til å plukke opp nisjeprodukter som forbrukerne elsker, bare for å designe egne varianter som de selger til halv pris. Da kan valget for de som vil selge varer på nett bli relativt surt; for å bli sett må du ut med produktene dine på Amazon, men blir du for godt synlig risikerer du at Amazon stjeler hele idéen din.

Blir neppe like ille med Amazon i Norge

Norske myndigheter har (heldigvis, vil noen si) et helt annet forhold til konkurranse. De vil neppe la Amazon trampe over norsk næringsliv slik de har gjort med visse bransjer i for eksempel USA.

Selskapet har også rykte på seg for å behandle sine ansatte dårlig, og norske fagforeninger vil neppe sette pris på en arbeidsgiver som presser de ansatte så hardt at de må installere salgsautomater for smertestillende piller i lokalene sine på grunn av arbeidere som får ryggproblemer.

Hai møter småfisk

Når Bezos nå vil innta Norden kan vi regne med at de spiser opp andeler fra lokalt næringsliv. Det gjenstår å se om de norske “gigantene” vil overleve i møte med Amazon, for som man sier, finnes det alltid en større fisk. Eller hai, i dette tilfellet. Småfisk som Multicom kan bare glemme det, mens litt større fisk som Komplett forhåpentligvis har muskler nok til å overleve. I hvert fall en stund.

For forbrukeren vil Amazons inntog i Norden derimot være kjærkomment. Amazon er nemlig kjent både for kvalitet på tjenestene, produktene og kundeservicen sin. Men kanskje viktigst for deg og meg; Amazon kommer til å skape et vanvittig prispress i markedet.

Skulle Amazon åpne dørene i Norge også blir priskrigene vi har sett i dagligvarehandelen som barnemat å regne. Og før du vet ordet av det har de tatt over dagligvarehandelen også – de jobber nemlig med saken i USA allerede. Der selger de matvarer på nett, og har i tillegg åpnet en del helautomatiske matbutikker.

Jeff Bezos og Amazon kommer kanskje til Norge
Jeff Bezos og Amazon kommer kanskje til Norge (Bilde kjøpt fra Depositphotos)

Elektronikk, bøker og leker

Det er først og fremst elektronikk, dingser, bøker og leketøy som vil påvirkes. Ikke minst er det jo lekende lett å bestille varer på Amazon, og selv i dag, uten noen norsk nettbutikk, er det ofte på Amazon man havner hvis man søker etter et produkt.

De har i tillegg utviklet innovative løsninger som senker terskelen for å trykke på “kjøp”, og det funker; Amazon har over 50 prosent av netthandelen i USA.

Må ta seg sammen

Til sammenligning har den norske netthandelen vært lite innovativ. Kompliserte handlevogner, kronglete returløsninger og lite reell priskrig har gjort den norske forbrukeren til taperen.

Skal nettbutikkene i Norge dele akvarium med en hai som Amazon må de lære seg å svømme raskere. For oss som ser på fra utsiden kan det derimot bli både underholdende og spennende.

Vi følger denne spennende saken videre og vil definitivt komme tilbake med mer informasjon dersom vi får høre at lanseringen av Amazon Norge virkelig slår til. Alle spørsmål som ‘kommer Amazon til Norge?’ og ‘hva det vil bety for norske nettbutikker og kunder’ blir besvart senere. Hvordan tror du dette vil gå?

Les også: Oversikt over nettbutikker i VOEC ordningen

Hvordan blir Amazon sitt hovedkontor i Norge seende ut mon tro? Dette er egentlig fra Polen. (Bilde kjøpt fra Depositphotos)

Tilfeldig annonse fra Google (ikke nødvendigvis relevant til siden du er på):

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å fungere. Ved å surfe på dette nettstedet godtar du dette.