Nettbutikker med VOEC som også er trygge

voec_registeret
Siden kan inneholde annonselenker.

Nettbutikker med VOEC – siden er under stadig oppdatering

Her vil du finne en VOEC liste over bra utenlandske nettbutikker som er registrert i VOEC registeret. VOEC, eller VAT on E-commerce, er en ny ordning der du som norsk kunde kan handle varer som klær, sko, elektronikk, leker og så videre med lav verdi opp mot 3000 kr i utenlandske nettbutikker. Du betaler norsk moms direkte i nettbutikken. Dermed slipper du å betale tollgebyr (og merverdiavgift) når du mottar varen i Norge. Dette vil kanskje gjøre netthandel fra utlandet enklere og du får bedre oversikt over hvor mye en handel faktisk koster.

Les mer om det i artikkelen vi publiserte om VOEC som du finner her.

Rask navigering til VOEC butikkliste – hopp forbi teksten

Denne siden oppdateres når vi kommer over ny informasjon. Men meld deg gjerne på interesselisten så sender vi ut en påminnelse når vi er mer klare. Hold gjerne diskusjonen gående i kommentarfeltet om du finner nettbutikker og tjenester som bekreftet har VOEC løsninger når du handler. I mellomtiden kan du for eksempel sjekke ut alle de andre trygge, norske, nettbutikkene her på eButikker.no.

Det kommer stadig fram, som det står i ingressen, at den offisielle listen til Skatteetaten inneholder mye rart og mange nettbutikker som ikke krever inn moms riktig, selv om de står registrert. Vi hører om folk som til og med betaler moms, men må betale på nytt i Norge siden det ikke er gjort riktig.

Vi har også spurt Tolletaten om de har en egen liste over butikker som de har klarert, men de henviser til Skatteetaten som er ansvarlig for VOEC ordningen i Norge. Tolletaten konstaterer at sendinger må merkes riktig med egen VOEC kode fra avsender for å slippe ny fortolling. Dette er noe man kan og bør få bekreftet fra nettbutikken om de er i stand til.

De sier at: «Dersom nettbutikken har krevd opp feil mva-beløp eller har krevd opp mva på en vare man mener skal være mva-fri, må man henvende seg til selve nettbutikken/e-markedsplassen. Vennligst se mer informasjon her. og videre under «Feil oppkreving av merverdiavgift». Ved tilfeller der transportørene (f.eks. Posten) overser at en VOEC sending er klart merket fra avsender, vil transportøren selv ordne opp overfor deg som kunde.«

Håper det gir enda mer klarhet…


VOEC liste: Bekreftede utenlandske nettbutikker som krever norsk moms

Dette er bra utenlandske nettbutikker med fysiske varer (klær, sko, elektronikk osv) som vi anser som trygge og som bekreftet krever norsk moms (import TAX, VAT). Gi oss for all del beskjed om du vet om andre butikker som bør være på listen, eller om noen bør fjernes igjen.

BildeNavnSammendragKjøp

Komplett liste over nettbutikker registrert med VOEC

DEN KOMPLETTE LISTEN ER MIDLERTIDIG FJERNET HERFRA

Dette er et utvalg av nesten alle nettbutikker og tjenester i utlandet som krever inn norsk moms. Listen er hentet Skatteetatens egen liste med VOEC-registrerte tilbydere.

Vi synes det derimot var mye rart på den listen og usikre på om alle nettstedene er trygge og aktuelle for norske kunder, derfor har vi utelatt en hel del i vår opplisting. Vi har bevisst fjernet flere som strider imot våre regler for sikker netthandel. Bruk denne listen på eget ansvar! Ikke kjøp fra noen som virker useriøse. Send oss gjerne meldinger og legg igjen kommentarer nederst om du har noe på hjertet eller har førstehånds kjennskap til om noen av disse butikkene er utrygge.

Listen har søkefelt og klikkbare direktelinker til nettstedene for enkelhets skyld. De åpner seg i nytt vindu slik at du ikke mister denne siden. Vri mobilen 90 grader for å bedre layout…

DEN KOMPLETTE LISTEN ER MIDLERTIDIG FJERNET HERFRA


Hold deg oppdatert med VOEC listen her

Vi sender deg en epost når vi føler oss klare med en større liste med nettbutikker i VOEC ordningen.


Les også: Min AliExpress erfaring etter å ha fått 40 pluss pakker i posten

Tilfeldig annonse fra Google (ikke nødvendigvis relevant til siden du er på):

En tanke om “Nettbutikker med VOEC som også er trygge

    • eButikker sier:

      Hei! Ja det virker som endel av disse nettbutikkene er registret, men har ikke implementert løsningen enda. Dette er nok tilfellet med AliExpress. Vi skal høre med Skatteetaten for å få et skikkelig svar på dette. Andreas

        • eButikker sier:

          Hei!

          De svarte oss bare at «Nettbutikker og e-markedsplasser kan på forespørsel gis tid til å foreta nødvendige tekniske systemjusteringer for å beregne og oppkreve norsk merverdiavgift på salg til norske forbrukere, og merke forsendelser riktig.» De sa også at man kan lese mer om det på sidene deres, som er sider vi kjenner fra før.

          Vi er fortsatt usikker på hva som menes med «forespørsel» og hva som skjer hvis de ikke ber om dette, og om norske kunder vil få toll og momsgebyrer ved å handle i disse butikkene. Andreas

          • Tor sier:

            Jeg har bestilt for over 2500 kr fra England etter 1.April, uten noe VAT inkludert. Og av en eller annen grunn regner ikke Amazon med VAT, før totalprisen har passert 3000 kr.
            Men, får man bestillingene i mindre pakker, som under 350 kr, så kommer dem rett frem i postkassen. Er dem over minstegrensen, vel da må man nok betale ekstra toll på varene..
            Nå er det fint at Amazon kan trekke i fra deres 20 % på noen av varene, mens andre vil stå. Så i verste fall må man betale 20% og 25% + 149 kr som posten vil kreve.
            Dette er priser som er inkludert i varene, og som ikke kommer opp på innholdsverdien utpå pakkene, de 20 prosentene altså.

            Men hvis man inntil videre bestiller smått i stort, så vil Amazon pakke innholdet i mindre pakker, slik som dem har gjort i alle år.

  1. Iselin sier:

    Hei, står at ASOS er registrert, men da jeg sendte Mail til dem via costumer service sier de at dette ikke stemmer, og at informasjonen ville stått på deres webside dersom dette var noe de hadde registrert seg for.

    Hvordan vet dere at de har registrert seg? Kan det bare være det tar litt tid før de trer i kraft, eller er de ikke registrert?

    • eButikker sier:

      Hei! Bra du sendte dem epost og spurte. ASOS står oppført på Skattetatenes liste over selgere og markedsplasser som allerede er registrert i VOEC-ordningen. Deres liste finner man her. Det er blant annet denne listen vi har tatt utgangspunkt i på vår side.

      Vi ser nå at den listen ikke stemmer helt og har valgt å midlertidig fjerne våre egne lister for å ikke villede noen. Det trengs mer klarhet i hvilke nettbutikker som faktisk er registrert og som har implementert dette i sine systemer. Andreas

    • eButikker sier:

      Hei! Godt spørsmål. Vi kommer ikke på noen i farten, men skal undersøke litt. Kanskje noen andre lesere har forslag? Du kan også gå igjennom Skatteetatens egen liste over tilbydere som har registrert seg i VOEC registeret. Ikke alle har tatt det i bruk enda. Andreas

    • Toll Tollesen sier:

      Nei, siden det er 20% moms på ting som er mer enn 100 år gammelt. Så går det ikke under voec ordningen – samme med næringsmiddler, alkohol og tobakk.

  2. Kevin D sier:

    Listen som Skatteetaten har publisert er en bløff. Veldige mange (flesteparten?) oppføringer er for butikker som ikke selger noen fysiske varer, altså er det en hel haug med VOES (med S) registreringer der for firma som selger programvare, tjenester, etc. Den ordningen har vært på plass siden 2013 tror jeg, så det er ikke rart at mange har fått registrert seg der.

    Listen over reelle nettbutikker som har registrert seg OG implementert VOEC-ordningen (med C) for salg av fysiske produkter er nok heller tynn. Hadde jeg drevet utenlandsk nettbutikk hadde jeg heller ikke tatt meg bryet med å gjøre den jobben, både med IT-integrasjon, logistikk/merking, brukerstøtte på ordningen og økonomisk rapportering årlig til et miniputt-land som Norge. De teller sikkert på antall salg til det markedet per år og finner fort ut at det ikke er verdt bryet.

    Mange selgere også på eBay har begynt å nekte salg til Norge, selv om eBay har implementert VOEC ser det ut som. Kan hende Norge har fått et dårlig rykte på seg. Resultatet at noen varer som uansett ikke selges i Norge ikke lenger er å få tak i for nordmenn. Bra jobba! De burde ventet å se hva som skjedde med EU-ordningen som skal innføres til neste år.

    • eButikker sier:

      Hei! Takk for lang og fin kommentar. Jeg sitter med akkurat samme oppfatning. Planen for denne siden var å skape en ryddig liste over alle bra utenlandske nettbutikker som støttet VOEC ordningen fullt ut. Men etter å ha gått igjennom Skatteetatens liste så vi raskt at det var overraskende mye tull der. Mange nettbutikker virker som direkte svindelbutikker og har utrygge sider. Det er rart slike er med i en offentlig liste som dette. Det var også nettbutikker som ikke finnes lenger. Og de få på listen som er kjente og bra butikker i utgangspunktet bruker ikke ordningen, eller det er umulig å finne ut om de bruker den.

      Dette burde vært en slags sertifiseringsløsning man med tydelig symboler og logo kan se om nettbutikken følger opp VOEC. Litt slik som Trygg Ehandel. Men som du også sier tviler jeg på om mange av disse nettbutikkene tar seg bryet. En ting er de store som kanskje ikke bryr seg om Norge som marked, men det blir enda mer styr for de små butikkene som kanskje ikke har systemer i orden for å takle dette.

      Det blir spennende å se hvordan dette løses eller om vi kommer til å ta ned hele denne siden etterhvert. Den skaper stor interesse og veldig mange har meldt seg på nyhetsbrevet for å få epost når denne siden er klar, men vi vet ikke helt når det blir.

      Andreas

      • Tor Johannessen sier:

        Helt enig med deg der Kevin. Tror også mange norske butikker faktisk gjør seg en bjørnetjeneste, og har faktisk mer av skylden selv, enn å skylde på netthandel.
        Se bare servicen, hvor av jeg sier dem gjør seg en bjørnetjeneste. Enten er det selgere som er uproffe, og håner flere kunder dem får i løpet av dagen. Ja jeg og flere har faktisk, opplevd slike hendelser, i flere butikker.
        Og ikke minst den andre side av service, slik som feks en platesjappe gjorde før, så var det dem som enten var på nett, eller dem sende epost og faks til andre leverandører, også utenfor Norge.
        Var det noe som Ola og Kari Nordmann ikke fikk tak i, så fikk platesjappen det inn, med noen kroner ekstra såklart.
        Nå i dag kan man faktisk ikke gjøre det slik, hverken med fysiske, og selv med flere nettbutikker, får ikke mer inn til butikken, annet enn hva som blir levert til dem.
        Nå har jeg handlet av og på nett i nærmere 20 år, ig selvsagt går jeg til de lokale butikkene og handler også, når dem får inn vestlige varer.
        Jeg har handlet filmer som sannsynligvis ikke vil se det norske markedet, mens noen få har kommet inn som import varer. De siste årene ganske hyggelige priser også. Ellers kan prisene være tredobbelt eller mer, særlig om det er «klassiske» produkter, mens resten av verden fremdeles har de normale prisene.

        Jeg sier vestlige produkter, da bla Russland og Asia har flere kassasuksesser, som dessverre ikke vil komme til Norge. Er vi heldige, så kan dem komme til Skandinavia, mens England vil få inn alt som fins.

        Til ebutikker.no sin skribent, jeg håper denne side vil bestå, da det vil være både en pekepinn på hvordan det går videre med butikkene generelt, og vi kan dele info og erfaringer her også, så langt det tillates.

        • eButikker sier:

          Hei Tor! Takk for flere flotte innspill og kommentarer. Til det du skriver sist vil jeg si at denne siden absolutt skal bestå. Den har utviklet seg litt annerledes enn opprinnelig tenkt, men det er bare bra. Vi trodde VOEC ordningen skulle gjøre det enklere for folk å handle fra utlandet, men det motsatte har skjedd. Meningen med siden var å liste opp de seriøse nettbutikkene som støtter opp om dette men slik det er nå kan vi ikke med sikkerhet anbefale noen. Vi håper folk kommer med enda flere av sine egne erfaringer rundt dette og bekrefter de nettbutikkene som krever moms på riktig måte. 🙂 Andreas

    • eButikker sier:

      Hei! Wish jobber med å implementere VOEC men er ikke helt klare med det. Foreløbig virker det som de lener seg på overgangsordningen til Skatteetaten som betyr at 350 kroners grensa fortsatt er gjeldene inntil videre. Wish skriver litt om hvordan selgere skal håndtere VOEC her, noe som betyr at de jobber med saken. Ellers står en del nyttig informasjon i denne artikkelen. Da jeg «prøvekjøpte» noe på Wish nå ser jeg at de legger på 0% moms. Andreas

  3. Bjørn H sier:

    Hei!
    En ev liste over VOEC-nettbutikker bør definitivt inneholde kun dem som faktisk har implementert en VOEC-løsning som er godkjent av skattemyndighetene. Det at de er registrert hos skatteetaten er jo bare en av mange forutsetninger for at man faktisk kan handle der uten å få skjegget i postkassa.

    Til dags dato har jeg ikke kunnet oppdrive én eneste nettbutikk som er operativ med VOEC-løsning.
    Finnes det noen i det hele tatt?

    Sitter med en mistanke om at det i beste fall dukker opp noen utpå høstparten når de har hatt litt tid på seg og kommet til hektene etter korona-bølgen skyllet innover.

    Merker meg at ingen nevner ett eneste ebutikk-navn. Noen som våger seg frempå med én eller flere som er VOEC-operative?

    mvh
    Bjørn

    • eButikker sier:

      Hei! Ja, det hele er ganske forvirrende. Alle lister over VOEC-butikker på denne siden er nå fjernet til vi er helt sikre på at nettbutikken krever inn moms slik de skal. Wish for eksempel holder på å implementere det, som vi nevner i en av de andre kommentarene, men de er ikke klare enda. Dermed benytter de seg av overgangsordningen som betyr at 350 kroners grensa fortsetter for dem på ubestemt tid. Jeg håper man får en slags sertifiseringsløsning eller en Voec-logo skikkelige nettbutikker kan bruke slik at det blir enklere å skille klinten fra hveten. Andreas

  4. Bjørn Kristiansen sier:

    Jeg har nylig handlet på Amazon.co.uk og Ebay.co.uk og de legger til norsk mva på orden.

    • eButikker sier:

      Vi gjorde nylig en test og bestilte et rimelig produkt på ebay.co.uk hvor vi betalte den norske momsen. Det endte opp med hentelapp med ekstra moms og tollgebyr… Så vi er skuffet over å erfare at systemet ikke funger. Ebay er fjernet igjen fra listen på denne siden. Vi tenker å få Skatteetaten og Tolletaten til å kommentere på dette slik at vi får deres mening om dette. Hvordan dette nye VOEC systemet skal fungere og forståes av vanlige forbrukere er for oss en gåte.

      Andreas

      • Geir sier:

        Jeg handlet en DVD-boks på amazon.co.uk 21.05.2020. Betalte 496NOK inkl frakt, og trodde alt var i orden, men mottok 09.06.2020 hentelapp fra posten med krav om å betale 269,- for mva og gebyr. Det er nok fortsatt bingo om de trekker mva eller ikke

        • eButikker sier:

          Hei. Ja det er dessverre bingo. Jeg har åpnet en sak på et Ebay kjøp nå for å få tilbake momsen jeg betalte dem. Jeg fikk også hentelapp med ekstra moms og tollgebyr på 239 kr på siste kjøp. Tolletaten og Skatteetaten sier at det ikke er stor man kan gjøre hvis ikke nettbutikkene påfører riktig VOEC nummer. Mistenker at de ikke helt har satt seg inn i dette enda. Tips til andre som skal handle på Amazon og Ebay tror jeg må være å kontakte selger på forhånd og få dem til å bekrefte at de er inneforstått med regelverket og klarer sette på dette VOEC nummeret riktig. Andreas

      • Geir sier:

        I min kommentar om DVD-boks fre amazon.co.uk glemte jeg å legge til at jeg handlet direkte fra amazon, og ikke fra en annen selger på nettbutikken

    • Haugen sier:

      Hvilke summer snakker vi om her? Evt hva er bestilt? Ja, ebay.co.uk/.com legger ved VAT på kjøp (husk å legge med VOEC nr i adressefelt). Men har ikke sett noe trekk/valg fra amazon.co.uk ang VAT ved småbestillinger som kommer som pakke rett i postkassen. (vanlig/billigst fraktmetode) .Velger man global express shipping, ja da må mva som regel betales, men finner heller ikke noe VOEC nr for amazon.

  5. Trond Aas sier:

    Heisann.

    Har kjøpt flere ting fra ebay.com/.de/.co.uk etter 1.april fra forskjellige selgere.

    Resultatet er som forventet, betaler 25% norsk MVA til ebay når ordren fullføres,
    det står så fint «krever inn MVA på vegne av den Norsk stat».

    Når ordren kommer til Norge så kommer ny norsk MVA ( 25% ) og fortollingsgebyr
    på 149 kr. Ebay er registrert i VOEC ordningen MEN selgerene som bruker ebay som
    plattform er ikke. Siden selger ikke er i registeret skjer dette.

    Posten/UPS sier jeg må ta dette opp med ebay, ebay referer til tollvesenet, og
    tollvesenet sier «selger må være registrert i VOEC ordningen» kan ikke refunderen noe
    som helst pga. dette.

    Løsningen er todelt:

    Send en epost til selger direkte og spør om selger er registrert i den Norske VOEC
    ordingen ( du kan spørre om selger kan registrere seg :- )

    1. Hvis selger er registrert ( mikroskopisk sjanse ), bruk ebay til handelen.

    2. Hvis selger er ikke registrert, gå utenom ebay ( og de andre portalene )
    og handle direkte med selger. Dette er forbundet med økt risiko, noe av dette kan
    begrenses med å bruke et kredittkort ( IKKE et debitkort med Visa ) og se ann
    firmaet man handler med.

    VOEC er en ønskedrøm for tollvesenet, de får drastisk økte avgifter pga ordningen
    har ingen ønske om å forandre på dette.

    Til slutt vil jeg sende en varm takk til vår regjering ( og SP ) for en ordning som
    «funger bra». Problemet er vi som er dum nok til å handle med utlandet, det er
    farlig ( og dyrt ) det.

    • eButikker sier:

      Hei! Takk for meget utfyllende kommentar om dine erfaringer og løsning for hvordan man kan unngå dobbel moms etter handling på ebay. Det virker jo litt håpløst at man skal måtte betale dette to ganger grunnet systemer som ikke fungerer helt enda. Hvis flere spør selgere, som du sier, om å registrere seg får vi håpe dette blir bedre etterhvert. På mange måter var det mer forutsigbart før da man hadde 350 kroners grensa å forholde seg til, og gikk man over visste man som regel hva som ventet. Andreas

    • Tor sier:

      Hadde en lignende sak for mer enn 10 år siden, da jeg bestilte mer enn hva tollgrensen var på. Jeg betalte 25 % ekstra til Amazon i USA, og enda 25 % til Postvesenet + de andre gebyrene posten krevde den gang også (husker ikke eksakt, men mulig i nærheten av de 149 kr).
      Etter noen telefoner fra post til tollen, så fikk jeg «endelig» en epost, hvor av det fint stod noe om at dette var personlig, og at jeg ikke kunne kopiere teksten, og som forklarte hvorfor det var slik.
      Siden denne eposten var til meg personlig, så printet jeg den ut også?

  6. Kevin D sier:

    Leser med gru beskjeden om dobbel moms og gebyr på eBay. Bestilte 3 småting derfra for en uke siden, og samtlige 3 pakker er allerede sendt og er underveis til Norge.

    Jeg fant denne siden hos eBay:
    https://www.ebay.com/help/buying/paying-items/paying-tax-ebay-purchases?id=4771

    >> Sellers must include eBay’s VOEC number on the package «VOEC no 2024926».

    Dersom eBay gir beskjed til selgerne om å bruke ett spesifikt VOEC nummer, er det da nødvendig for hver eneste selger å registrere seg også? Blir denne beskjeden gitt til selgerene slik at de får det med seg når de sender ut pakker? Står det med tilstrekkelig stor blinkende rød skrift på neon-gul bakgrunn med lydeffekter av lyn og torden i bakgrunnen og 10 etterfølgende popup-dialoger som man må dobbeltklikke tre ganger for å få vekk?

    For noe rot! Jeg går i taket dersom jeg blir bedt om å betale dobbelt MVA pluss gebyr når pakkene ankommer Norge. Hva skjer om jeg nekter å hente pakken? VOEC er en skandale allerede. Herregud.

    • Kevin D sier:

      Fikk svar fra en av eBay-selgerne nå at han ikke visste noe om VOEC, men han skrev også hva som stod på adresseetiketten han hadde skrevet ut når han sendte pakken. Der var VOEC-nummeret med på samme linje som gateadressen min. Jeg hadde ikke lagt det til, så muligens er det noe Ebay nå gjør automatisk for norske kunder. De to selgerne fra Kina ga svar som ikke ga noe som helst mening. Jeg tolket det ene svaret slik at de fortsatt satte falsk verdi på under USD 10 og merket alle pakker som GIFT og så regnet de med at det var tilstrekkelig uten å sette seg noe mer inn i VOEC og særnorske regler.

  7. BW sier:

    Hei. Jeg mottok nettopp en ordre jeg har bestilt fra Japan. Grunnen til at jeg bestilte herfra var pga de var en av de få som kunne sende til Norge, selv om det var en del restriksjoner. Pakken ble sendt med Fedex Express.
    Siden HLJ.COM ligger i VOEC sitt register, så tenkte jeg kanskje at jeg slapp å bli flådd når pakken kom til Norge. Men selv om det ble lagt til TAX under bestillingen, som samstemte med moms avgiften i Norge, så tenkte jeg at dette gikk veldig bra. 4 dager etter pakkens ankomst fikk jeg en faktura på 350.- fra nettopp Fedex. Her stod det oppført både administrasjonsgebyr og importmoms. Altså, hvor vanskelig skal det egentlig være for forbrukeren?! Jeg ringte Fedex for å høre om de kunne gjøre noe, men de henviste meg bare videre til Tollvesnet, siden de hadde aldri hørt om VOEC registeret. Slik det ser ut nå, så er det jo ren gambling å bestille fra utlandet. Det er jo inne nødvendigvis prisen som er avgjørende for forbrukeren, men det er heller tilgjengeligheten på produktet man vil ha tak i.

    • eButikker sier:

      Hei! Takk for din erfaring og lange kommentar. Den føyer seg inn i rekken med erfaringer også andre har; at VOEC ikke er en forbrukervennlig løsning enda. Som du ser av butikklisten i denne artikkelen er det svært få utenlandske nettbutikker som faktisk samler inn merverdiavgift for den norske stat, og som Tollvesenet har oversikt over. Vi håper denne listen blir lenger etterhvert og planlegger en massiv undersøkelse der vi skal sjekke hvilke nettbutikker man faktisk kan handle trygt hos uten å få ny faktura i posten i ettertid slik du opplevde. Andreas

      • anna sier:

        Det ordnet seg, det er en nettbutikk fra usa jeg skulle kjøpe noe, så måtte man fylle ut et felt som det sto voec over, men det er tydeligvis noe butikken må gjøre å ikke meg:

        • eButikker sier:

          Flott! Hvilken nettbutikk gjaldt dette? Vi er bare nysgjerrige på å få nyss i flere nettbutikker i USA som krever norsk moms riktig. Andreas 🙂

  8. KHTangent sier:

    Hei
    Ville bare nevne at det ser ut som svenske electro-kit (https://www.electrokit.com/) har registrert seg og implementert VOEC på nettsiden sin, så den burde være trygg å handle fra for oss som vil ha komponenter og småelektronikk.

  9. Ivar Nordløkken sier:

    Hei. jeg handler mye på Ebay, mest den tyske siden. Min erfaring er at dem tar betalt for momsen, så jeg får pakken uten mer betaling, har faktisk aldri betalt dobbel moms. (Men dem kunne godt opplyst om momsen før en forplikter seg til å betale, og ikke som nå, først på selve betalings-siden.) Kan også opplyse om at den fungerer hvis jeg betaler med Paypal, bruker jeg bankoverføring blir momsen beregnet her på berget. Det virker som det er Ebay som tar seg av det, og ikke selgerne. Men jeg legger også merke til at mange selgere ikke sender til Norge lenger, både billige og dyre varer.

  10. Vigdis Hansen sier:

    Noen som har handlet fra Aliexpress over 350 kr? Fikk dere moms når pakken kom til norge, eller er det implementert nå hos dem?

  11. Torje O sier:

    Nå fikk jeg en pakke fra Ebay, sendt fra Japan. Betalte ekstra avgifter ved kjøp og alt så bra ut. Fikk pakken utlevert av DHL, ingen regning eller spørsmål. Så noen uker etter får jeg en regning på avgifter fra DHL og et gebyr på nesten 200 for å behandle dette. Jeg ringer og gir beskjed at avgifter er allerede betalt og kan sende dem kvittering på dette, men det vil dem ikke godta, påstår at firma i Japan ikke har merket pakken på riktig måte.. Skal man virkelig forvente at noen vil lære seg norske lokale skikker i andre deler av verden ?! Så betaler doble avgifter og store summer for behandling av avgifter… Helt tragisk hvor lite kundevennlighet dem har, aldri mer dhl ekspress!

    • eButikker sier:

      Hei. Takk for kommentar om egne erfaringer. Vi har også opplevd nøyaktig det samme og det er frustrerende. Dette er utfordringer både norske skattemyndigheter og fraktselskapene burde løse i felleskap. Slik det er nå fungerer det ikke og det er helt tilfeldig om man får merket pakken på riktig måte. Vi har ved flere anledninger fått tilbakebetalt dobbeltbetalt moms fra ebay på feilmerkede pakker, men det er en liten trøst på mindre billige ting når de norske tollgebyrene er store sett iforhold til pris. Andreas

  12. Ragnhild sier:

    Fikk en pakke fra Ebay denne uken,VAT er lagt til i prisen jeg betalte.Men som mange andre her,kom det et ekstra tollgebyr.Jeg betalte i posten,men ringte til dem,temmelig irritert.De sier at det beste vi kan gjøre nå,er å IKKE hente ut pakken,og altså IKKE betale gebyret.Da er det en liten sjangse for at dette kan ordnes..(!!)
    Ellers en kald skulder fra postverket.Går det virkelig an å være så firkantet i denne overgangsperioden???

    Jeg henvendte meg til selgeren på Ebay,som aldri hadde hørt om VOEC nummer.Men han refunderte(noe motvillig trolig..and who can blame them?)
    Totally sucks! Men jeg fant en link som ebay har med informasjon til selgerne om dette,og sendte denne til han.
    Så spørs det hvor mye selgerne er informert om dette.Det er tross alt ikke verdens mest opplysende rundskriv…for å si det sånn.

    Det vi risikerer nå er at selgere på Ebay ikke lenger vil sende til Norge pga dette! Har tolletaten eller hvem det nå er, sett konsekvensen av dette i sin fulle rekkevidde?Ebay har et utvalg ikke mange andre nettsteder har,og jeg er bekymret for utviklingen her.

    Jeg skriver nå mailer til dem jeg handler av der,og ber dem om å skrive på VOEC nummeret.Jeg ber dem også om å merke pakken med «ebay»klistremerker eller tape.Dette kan fungere,og er lettere for dem å forholde seg til enn et sinnsykt nummer-opplegg fra nisselandet i nord.
    Skal holde dere orientert om pakker jeg venter nå!

    • eButikker sier:

      Takk for kommentar om erfaringene dine. Sammenfaller godt med hva vi og andre opplever. Jeg syns Skatteetaten må rydde opp i dette og gjøre folk mer oppmerksom på at dette systemet ikke fungerer enda. Flott at du holder oss oppdatert! Andreas

  13. Ragnhild sier:

    Hei igjen! Av mailer jeg sendte til 2 av selgerne for mine siste kjøp på Ebay,fikk jeg kun et avvisende svar på fra den ene om de kunne legge til VOEC nummeret på pakken.De sier at dette er en service de ikke ønsker å tilby(?!!)
    Jeg sendte da følgende mail til dem(og dette utkastet kan kanskje være noe for andre å sende):

    If you read the lates notes from Ebay to sellers,you will see updated taxrules for shipping to Norway.Here you will see that you are in fact obligated to put a VOEC number on every packet to Norway.The result in not doing so,will be that you are responsible for refunding tax that we have to pay extra when this number is not added.

    https://sellercentre.ebay.co.uk/business/news/february-2020/norway-vat

    Luckily i tried to put this number in my adress,so if this is working it will pass custom this time.

    Please always stay on top of the latest from Ebay and your responsility to your customers.Thanks

    Mitt siste forsøk på å løse dette er,var altså å putte VOEC nummeret i adressefeltet(bare la det til i gateadresse feltet,det var ingen plass over navnet)Jeg kan ikke si om dette fungerer,før jeg har mottatt disse pakkene.
    Men som det ble sagt tidligere her,er det flere selgere som blokkerer Norge nå.Jeg er selv selger på Ebay og følger litt med.

    Det er bare snakk om tid før selgere føler seg belastet av dette her,og stryker vårt land på shipping listene.
    Håpet er nå at skattemyndighetene våkner opp fra sin ubegripelige naivitet og begynner å se etter bedre løsninger på denne ytterst trasige situasjonen de har satt oss i.

    • eButikker sier:

      Hei! Jeg sjekket listene til Skatteetaten og det ser ikke ut som Shein er registrert i VOEC ordningen. Det betyr at du må betale moms og toll når pakken kommer til Norge ja. Andreas

  14. Thomas sier:

    Hei! Ser ved betaling/utsjekk at AliExpress spesifiserer tax (moms). Er dette å tolke som om at man har betalt det som skal betales for å unngå andre avgifter når pakken kommer inn til Norge, ref VOEC?

    • eButikker sier:

      Hei! Vår erfaring er at pakken også må merkes skikkelig og riktig med VOEC nummer. Vi har betsilt flere ting fra Ebay for eksempel der vi betalte moms, men pakken var feil merket og det kom ekstra gebyr i Norge. Vi endte opp med å betale dobbel moms. Vi klaget til selgeren på Ebay og det endte med at vi refundert hele beløpet på produktet, selv om vi bare ba om refundering av momsen. Det virker ikke som mange av de store nettbutikkene som bruker mange små selgere ikke helt skjønner hvordan dette fungerer, og det er jo ikke så rart. 🙂 Andreas

  15. Maiken sier:

    Hei!

    Alle har vel i disse dager fått med seg at Amazon har kommet til Sverige.
    Kan det bety at Voec ordningen er under arbeid på den svenske siden?
    Ser jo i registeret at både UK og US er innenfor.

    Har du fått noen info på dette? 🙂

    • eButikker sier:

      Hei!
      Har ikke noe spesiell informasjon enda om Amazon Sverige enda dessverre, men vi kan jo renge med at de vil registrere seg på lik linje med de andre Amazon avdelingene som du sier. Kommer med flere oppdateringer underveis. 🙂 Andreas

  16. Ali Rahimi sier:

    Hei
    Veit dere om Amazon.de er registrert i merverdiavgift ordningen?
    Når jeg prøver å bestille for over 3000 kr så vises det ikke som om at «MVA» er inkludert i prisen, og det kommer heller ikke frem noe ekstra som tyder på MVA på varen som skal bli kjøpt.

    Har sendt dem mail for å høre hva de svarer.

    Mvh
    Ali

    • eButikker sier:

      Hei! Alle Amazon butikkene i forskjellige land står oppført på Skatteetatens liste over VOEC-registrerte tilbydere. Men våre, og flere andre brukeres, erfaringer viser at ikke alle oppførte butikker følger dette enda. Det kommer ofte an på om de individuelle selgerene som sender varen har fått det med seg, og mange som selger på Amazon og Ebay er slike individuelle selgere. Det går an å spørre dem før man kjøper. Det er viktig at pakken blir merket med riktig VOEC nummer, hvis ikke risikerer man å betale moms på nytt når pakken ankommer Norge. Står det ingenting om moms må du uansett betale.

      Som du ser av kommentarfeltet her har både vi og flere opplevd å betale dobbelt moms på grunn av kluss og misforståelser.

      Andreas

    • ca119 sier:

      Er verdien over 3000kr er alt som før og transportør fortoller varen. VOEC ordningen gjelder bare for verdier opptil 3000kr inkl P&P

  17. Magnus Palm sier:

    Hei, jeg lurer på hvordan VOEC-nummer egentlig fungerer.

    Et eksempel: AliExpress er registrert, og krever inn norsk VAT. Selgeren gjør det ikke. Har da AliExpress egentlig et felles Voec-nummer, likt for alle selgere i sitt system, og likt over tid? Det er slik jeg har forstått det.

    Men jeg kan ikke se at mine pakker fra AliExpress har blitt merket med noe sånn som «VOEC no xxxxxx». De har likevel blitt levert uten avgifter, men det må jo være grunnet midlertidig unntak, eller ved en feil.

    Jeg ønsket derfor å få vite AliExpress sitt Voec-nummer, for å selv kunne se til at det ble ført på pakken, ved å legge det inn i adressefeltet (ser ut som at dette er beste løsningen). Jeg tok derfor kontakt med kundeservice på AliExpress, og fikk faktisk opprettet en chat med et menneske! Han hadde aldri hørt om VOEC, og etter mange meldinger satte han chatten på vent, for å sjekke opp i dette. Når han kom tilbake så hevdet han hardnakket at VOEC-nummer er det samme som invoice-nummer, som alle selgere på AliExpress uansett skal føre opp på pakken.

    Dette tror jeg ikke er riktig, men informasjon om hva et VOEC-nummer egentlig er, det har jeg ikke klart å finne på nett.
    – Er det er spesifikt nummer for hver pakke?
    – Er det et spesifikt nummer for hver selger på for eksempel AliExpress og eBay?
    – Eller er det slik jeg tror, at det er et fast nummer for alle som selger på AliExpress (egentlig da et fast nummer for den som krever inn VAT)
    – Hvis det sistnevnte alternativet stemmer, er det mulig å finne en liste over disse VOEC-nummerene en plass? Vi har jo alle funnet eBay sitt VOEC-nummer på den linken som har vært nevnt flere ganger i tidligere i tråden.
    – Hvis ikke en slik liste er tilgjengelig, vet noen VOEC-nummer for AliExpress?

    Takk for god info tidligere i innlegget, og i kommentarfeltet.

    • eButikker sier:

      Hei!

      Takk for flotte spørsmål til noe som veldig mange lurer på tror jeg, inkludert meg. Jeg hadde ikke alle disse svarene klare så valgte å forhøre meg med Skatteetaten. De kom med følgende informasjon.

      VOEC-nummer fungerer på samme som organisasjonsnummer. Det er et bestemt nummer per selskap. Skatteetaten opplyser om at dette nummeret ikke er opplyst om i sin liste over registrerte selskaper da det er bestemt at dette nummeret ikke skal være offentlig.

      Det er altså ikke et bestemt nummer per pakke.

      AliExpress anses for en markedsplass og reglene for VOEC (det forenklede MVA-registeret) sier da at det er markedsplassen som skal registreres og ikke den enkelte selger. AliExpress må imidlertid informere alle de som selger varer via deres markedsplass at de må merke varene med deres VOEC-nummer.

      Det er bestemt at VOEC-numrene ikke skal være offentlige på grunn av faren for misbruk. Vi kan derfor ikke informere om AliExpress sitt VOEC-nummer. Vi kan imidlertid informere om at et VOEC-nummer består av 7-siffer og starter med 2.

      Det er tydelig at AliExpress ikke har informert sine ansatte om VOEC ordningen når de svarer at VOEC-nummer er det samme som invoice-nummer.

      På spørsmål om det er et spesifikt nummer for hver selger svarte Skattetaten: Nei. Hvis en leverandør selger varer gjennom egne nettbutikker eller lignende, skal leverandøren beregne og betale MVA på varene. Hvis varene gjøres tilgjengelig gjennom et mellomledd (for eksempel et markedssted, en plattform, app eller portal), skal mellomleddet anses som leverandøren i avgiftsmessige spørsmål i stedet for den underliggende leverandøren av varene.

      De har nummeret til AliExpress men sier at de ikke kan utgi denne informasjonen.

      Håper dette ble litt klarere både for deg og dere andre som leser siden.

      Andreas

      • Magnus Palm sier:

        Ja jeg fikk samme svar fra voec at skatteetaten.no når jeg kontaktet de. Har hatt et par utrolig lange chat-sesjoner med AliExpress sin kundeservice nå, og til slutt fant de faktisk frem VOEC-nummeret sitt! Så nå vet jeg det, og kan føre det opp selv på pakken som en del av adressefeltet.

        At et nummer ikke er offentlig, er ikke det samme som at det er hemmelig, så jeg deler det gjerne her, hvis jeg får lov til det?

  18. Øistein Jansen sier:

    Sørg for å opprette dispute hos AliExpress for å få MVA tilbakebetalt. Legg ved kopi av MVA fakturert av transportfirma. Ser frem til at alle pakkelapper blir skrevet ut med det ikke-offentlige VOEC-nummeret.

    Jeg fikk følgende svar fra Skatteetaten i går.

    Hei,

    Vi har fått beskjed om at VOEC numrene ikke skal være offentlige på grunn av faren for misbruk av nummeret. Vi kan derfor ikke utgi nummeret til AliExpress.

    Vi har nylig vært i kontakt med Aliexpress og gitt de beskjed om at det er veldig viktig at pakkene merkes med VOEC nummeret deres for at kundene skal unngå å bli dobbeltbelastet med MVA. Vi har også informert om at dersom en kunde blir dobbeltbelastet for MVA pga at pakken ikke er riktig merket med VOEC nummeret, så må de refundere det MVA-beløpet de fakturerer kundene på kjøpstidspunktet.

    Vennlig hilsen
    Skatteetaten
    voec@skatteetaten.no
    skatteetaten.no/voec-no

  19. ca119 sier:

    Skal VOEC nummer være hemlig? Helt idiotisk! Når VOEC skal stå på en pakke, blir det jo snappet opp rett etter det har kommet til en kjøper som deretter kan publisere det! Ebay har publisert nummeret sitt på sine sider, jeg har sett et nummer til ALI, men noen rykter påstår at ALI bare har googlet og tok det fra WISH? Trist at denne nye ordningen bare gjør ting dobbelt så dyrt og shippingselskap som DHL, UPS, Fedx ikke har satt seg inn i den nye ordningen er en skam! Kankje de helst ikke vil gi slipp på gamle fortollingsordning siden de er godt etabliert samt at de da kan fakturere oss for bearbeidingsgebyr på ca 200kr?
    Hm, hva om jeg få påskreved VOEC no 2032082 på alle pakker jeg får? Hvilken kontroll har toll/skattemyndigheter på at det er JEG som har betalt norsk mva? Dette bør være sporbar! Eller er det så simpelt at derfor skatteetaten ikke vil gi oss dette nummer? Eneste som tjener på ordningen er skattekontoret – de får masse penger fra ALI og ebay, mens vi kunder sliter at vi må klage siden vi må betale norsk mva / TAX dobbelt! Det var vel ikke meningen?

    Og for å presisere det – VOEC ordningen gjelder for pakker opptil 3000NOK, alt over 3000kr/300USD INKL P&P på tolles inn som før Ali Rahami.
    Videre slepper posten gjennom alle pakker med verdi under 350kr ensålenge, men pakker med verdi over 350kr riskikerer du trøbbel om ikke det står VOEC på selve pakka og posten kanskje tollbehandler den igjen.

    BTW – ser på bilde i linken under ….. da vet dere hvilket VOEC nummer det refereres til 🙂 og grunnen til påstanden.
    https://merchantfaq.wish.com/hc/en-us/articles/360045609693-How-to-comply-with-Norway-VAT-requirement-effective-April-1-2020-

    • Rune Import sier:

      ps, Linken din beskrev: What matters is the customer-paid price *per item*
      – Det er jo rett, så du kan få pakker for nokså høye beløp, senest fkk jeg en på litt over 14.000 (med flere forskjellige varer oppi) uten problem handlet på AliExpress. – Venter 3 nye ting til neste uke, da kommer det via de 3 : Posten, Fedex og UPS. – Samme vare, i alle 3 pakkene. Verdi ca. 7000 pr. pakke. (server/steppere til større prosjekt) Så blir artig å se.

      • Rune - Import sier:

        Update: Fedex sender faktura selv når VOEC nummer stod på pakken/forsendelse. Anbefaler ikke at noen bruker Fedex som transportør. De har gjort det veldig vanskelig å henvende seg til dem for å få dette ryddet oppi. Nå er riktignok gebyret deres kun på kroner 94.- – Men stay away Fedex.

  20. Ragnhild sier:

    Jeg handler veldig mye på nettet,men har de siste månedene fått igjennom alle pakker uten problem.Nettsteder som Amazon,Aliexpress og DH gate trekker ikke VAT(ikke på mine ordrer),men ingen pakker blir lenger stoppet i tollen.Jeg har mange varebestillinger med verdi høyere enn 350 kr.På ebay la jeg inn voec nr i adressefeltet,men om det har betydd noe fra eller til,vet jeg ikke.Alle pakker fra Ebay kommer fint igjennom.Jeg tenker at det har blitt lempet litt på regelverket,iallefall inntil videre.
    Hadde et håp om at hele den nye regelen ble droppet,og at de gikk tilbake til det gamle.En kan jo fortsatt håpe..for dette ble et mareritt.Jeg har selv lett etter voec nummer for å legge inn i adressefelt,men intet å hente på skatteetatens sider.
    Det sier seg selv at alle de hundretusen individuelle selgere på disse store platformene som jeg nevnte,ikke er oppdatert på dette.Nye selgere kommer hver dag,og slike spissfindigheter forsvinner fort i informasjonsmengden.
    Jeg kan ikke med min beste vilje forestille meg hvordan skatteetaten i ramme alvor hadde tenkt at dette skulle fungere??Kanskje de revurderer det?

  21. Eirik sier:

    Jeg har bestilt varer fra HobbyLink Japan (HLJ.com).
    Fraktmetode: registered SAL/Air Small Packet.

    De trakk moms/tax av verdien på varene direkte i nettbutikken og merket tollseddelen med VOEC-kode. Koden var plassert lett synlig sammen med leveringsadressen.

    Pakken ble levert av Posten uten problemer eller ekstra gebyrer. Det ser ut til å fungere fint å bestille fra dette nettstedet.

  22. Bertil sier:

    Ser nå at (fra mars-mai 21) at amazon.uk har gjort noe. prisene stiger noe når man legger de i kassen, samt at totalprisen blir høyere (feks en cd). Ved utkjekking kan man se under totalpris «Order totals include VAT» samt man kan trykke på en tekstlink for mere info. der står det feks estimate vat. Betyr dette at VOEC er operativt på siden? Står ikke noe VAT eller VOEC på pakken som ankommer. Ønsker ikke noe ekstrautgifter fra posten 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å fungere. Ved å surfe på dette nettstedet godtar du dette.