Tips til deg som handler mye på nett: Før en oversikt over hva du bestiller
Vi i redaksjonen opplever nærmest en flom av phising eposter som prøver å lure oss til å klikke på lenker og utføre handlinger. Dette kan komme fra «Skatteetaten AS», «BankId», «Altibox», «Telenor», lotteri eller ett eller annet fraktselskap. Vi bruker gåseøyne på disse bedriftsnavnene siden dette selvfølgelig ikke er de ekte aktørene, men sendt fra folk som prøver lure deg. Skatteetaten er for eksempel ikke noe AS, så her bør varsellampene blinke.
Det med fraktselskaper og uavhentete pakker som krever en eller annen form for handling er også en veldig vanlig phising metode. Du får en epost fra noen som mener de har prøvde å levere eller sende deg en pakke, men har enten ikke fått det til eller mangler noe informasjon. Dermed ønsker de at du klikker på en lenke og sender dem informasjon.
Dette selvsagt svindel.
Vi har også opplevd å se innlegg i sosiale medier fra folk vi kjenner som skriver ting som: «Jeg fikk denne mailen fra Fraktselskap123 som prøver å sende meg en pakke, men jeg har aldri hørt om dem og tror ikke jeg har bestilt noe på nett… er de seriøse?»
Det overrasker oss at folk kan stille sånne spørsmål og at folk svarer på phising-mailer. Det er også tydelig at folk ikke har oversikt over hva de kjøper på nett.
Les også: 23 Tips for sikker og trygg netthandel
Lag en enkel oversikt for deg selv
Er du av den surrete typen som shopper mye på nett er derfor tipset vårt å lage en oversikt over hva du handler på nett. Dette kan for eksempel føres i et Excel ark, et notepad notat eller bare på et ark. Det viktige er å skrive det ned så du kan se på det tilfelle du kommer i tvil. I det du handler på nett kan du føre opp nyttig informasjon som:
- Hva du har handlet og i hvilken butikk
- Når du utførte handelen
- Hvilket fraktselskap du brukte (!)
- Når du forventer å motta pakken
Har du andre forslag kan du gjerne skrive om det i kommentarfeltet.
Med denne oversikten vil du alltid vite hvilke pakker du venter på, hvem som skal levere dem, og når de skal ankomme. Du vil derfor være bedre rustet til å identifisere svindelforsøk som utgir seg for å være fraktselskaper eller nettbutikker du har handlet fra. Hvis du mottar en epost om en pakke du ikke har registrert i oversikten din, vet du med en gang at dette er en svindelforsøk.
I tillegg, hvis du har oversikt over hva du har kjøpt, når du kjøpte det, og når det skal ankomme, kan du holde nettbutikkene ansvarlige for eventuelle forsinkelser eller feil. Du kan for eksempel ta kontakt med kundeservice og referere til din egen logg, noe som gir deg et sterkere ståsted når du krever kompensasjon eller klager.
En annen fordel ved å ha oversikt over nettshoppingen er at du kan kontrollere dine egne kjøpevaner. Når du har en liste over alt du har kjøpt på nett, er det lettere å se om du kanskje har kjøpt noe impulsivt eller unødvendig. Dette kan hjelpe deg med å kutte ned på unødvendig shopping og spare penger på lang sikt.
Til slutt vil vi gjerne understreke viktigheten av å være kritisk til alle eposter og meldinger du mottar. Ikke klikk på lenker i eposter med mindre du er helt sikker på at de er legitime. Hvis du er usikker, er det alltid best å gå direkte til nettstedet til bedriften eller tjenesten, i stedet for å klikke på en lenke i en epost.
Vi håper dette innlegget har gitt deg noen tips om hvordan du kan ha bedre kontroll over nettshoppingen din. Hvis du har flere ideer eller tips, samt egne erfaringer du vil dele, skriv gjerne i kommentarfeltet nedenfor. Vi ser frem til å høre fra deg.