Hva gjør du om du blir svindlet i en nettbutikk?

svindlet på nett hva gjør jeg
Siden kan inneholde annonselenker

Har du blitt svindlet på nett? Her er noen tips

Svindel er noe du alltid må ha i bakhodet når du er på nett. Heldigvis skjer det sjeldnere og sjeldnere, men metodene til svindlere blir mer og mer sofistikerte. Forbrukere i dag er nok smartere på nett enn de var for bare noen få år siden, men i et skriv fra Forbrukertilsynet kan vi lese at det er abonnementer og konkurranser som er gjengangere. Her er det utrolig viktig å ikke levere fra seg kortinformasjon til hvem som helst.

Er du derimot kunde hos en norsk nettbutikk (og også utenlandske) har du sterke rettigheter, i hvert fall om du handler fra et firma i EU og EØS. Handler du med kredittkort vil du ofte være dekket inn av kredittkjøpsloven, mens du også har klagemuligheter uansett av hvem og hvordan du blir svindlet, en klage du kan ta helt til Finansklagenemnda.

Sunt nettvett

Alt i alt sikrer du deg best ved å utvise sunt nettvett. Her er nok det viktigste å ikke klikke på linker fra e-poster du ikke kjenner, fordi dette er en velkjent og utbredt metode for å svindle. Et klikk med musen kan installere programvare som overvåker nettaktiviteten din, og koder til logg inn, nettkjøp og mer.

Men de fleste er nok mer opptatt av om nettbutikken de skal handle ved er trygg. Det er mange måter å sjekke nettbutikker på, som eksempelvis å se etter sosiale spor via Google og på review-sider som Trustpilot, for å se om andre har hatt dårlige erfaringer.

Dette nettstedet har for eksempel som mål å presentere trygge nettbutikker det skal være uproblematisk å handle fra.

Syns du varen tar litt lang tid i frakten?

Det er viktig å presisere, at selv om du ikke mottar varen din i løpet av noen få dager så er det ikke nødvendigvis svindel – en nettbutikk har faktisk 30 dager på seg til å levere varen til deg, noe som gjelder for både Norge og EU. Når du handler utenfor denne juridiske sonen (EU/EØS) blir det straks verre med tanke på rettigheter, enten det er leveringstid, reklamasjon eller hva det skal være.

Hvis du skal kjøpe noe fra en nettbutikk i USA, for eksempel, kan det lønne seg å betale via tredjepartsløsninger som PayPal, fordi her vil du ha forbrukerrettigheter gjennom selskapet. PayPal gir deg klagemulighet og vil ikke betale ut beløpet til forhandler om du oppretter sak og de ikke kan bevise de har levert varen til deg.

Les også: 23 Tips for sikker og trygg netthandel

1. Ta først kontakt med nettbutikken

Skulle uhellet være ute og du har ventet mer enn 30 dager på varen din, er det smart å sette i gang prosessen med å få igjen pengene. Ta først kontakt med nettbutikken. Det kan hende de har en god forklaring på forsinkelsen eller de har en sporingskode som viser hvor varen er og om den er på vei (eller har vært det på et tidspunkt).

Vi har ved flere anledninger opplevd å miste pakker på vei med Posten eller PostNord. Da bør disse ordne opp. Dette skjer heldigvis ikke så ofte, men vi er overrasket over hvor mange ganger det har hendt at pakker blir borte på terminaler.

Skulle det ikke føre frem med kundeservice er videre fremgangsmåte avhengig av hvordan du betalte. Hvis du betalte med kredittkort som American Express eller MasterCard er det gode muligheter til å få pengene tilbake på grunn av kredittkjøpsloven. Men du kan fremdeles opprette reklamasjonssak om du har betalt med debetkort.

2. Forbrukertilsynet og Finansklagenemda

Hvis du har kontaktet forhandler/firma og dette ikke fører frem, er det en god ide å snakke med banken din som neste steg. Disse har et klage-forløp hvor du kan forklare saken, vise frem kvitteringer og kreve pengene i retur. Hvis dette ikke fører frem, kan du kontakte Finansklagenemda for å få en annen vurdering av saken din.

Har du blitt utsatt for nettsvindel fra en norsk nettbutikk, eller du ikke kommer noen vei med en eventuell klage, kan du føre saken din for Forbruketilsynet.

Her er det viktig å presisere at det må være en norsk nettbutikk. Forbrukertilsynet kan også ta kontakt med Nets for å stoppe eventuelle utbetalinger til det aktuelle firmaet, så pengene ikke forsvinner, men dette krever selvfølgelig at du handler raskt.

Det skader heller ikke å sjekke nettsidene til Forbrukerrådet, fordi her er det mye nyttig informasjon å hente. De kan hjelpe deg videre med råd og veiledning.

Kortopplysninger på avveie

Er du ekstra uheldig og blir frastjålet kortinformasjon kan dette brukes til å handle ting med dine penger uten ditt samtykke. Dette er veldig ubehagelige å oppleve.

Bankene har gode kontrollmekanismer og vil forhåpentligvis stoppe betaling før de går ut av kontoen din, men dette kan du ikke alltid regne med. Hvis du mistenker kortopplysningene dine er kommet på avveie, eller du blir trukket flere ganger for samme beløp, må du ringe banken snarest for å sperre kortet.

Vanligvis får du nytt kort i løpet av noen få dager og du kan være sikker på at uvedkommende ikke har tilgang til dine kortopplysninger. Vær heller ekstra på vakt neste gang du bruker kortet på nett.

Oppsummert

Det vil være vanskelig å sikre seg helt mot svindel, også i framtiden. Selv den mest troverdige nettsiden kan vise seg å være svindel – eller en kopiert nettside til og med – og du kan bli svindlet selv om du handler i god tro.

Ikke legg fra deg kortopplysninger ukritisk, og spør deg selv heller to ganger, før du blottlegger kredittkortet for hvem som helst.

  • Ikke klikk på linker fra e poster du ikke kjenner.
  • Ikke delta i konkurranser hvor du må legge inn kortopplysninger. Trygge konkurranser finner du her.
  • Kjøp fra norske og anerkjente europeiske nettbutikker.

På den andre siden er det ingen som kan holde på med svindel gjennom en nettbutikk uten å bli oppdaget forholdsvis raskt. Det skal mye til for at en norsk nettbutikk vil svindle deg med vilje, men vi har en sjelden gang opplevd å bestille en vare vi ikke har fått fra Norge også.

Ta som sagt kontakt med butikken for å komme til en løsning. Forbrukere i Norge og EU har forholdsvis sterke rettigheter og du kan har gode klagemuligheter om du skulle føle deg utsatt for svindel.

Har du en historie om svindel på nett og hvordan du løste saken er vi interessert i å høre om den i kommentarfeltet rett under her. Ha en trygg netthandel.

Tips: Oversikt over Norske nettbutikker som er Trygg E-Handel sertifiserte!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å fungere. Ved å surfe på dette nettstedet godtar du dette.