Er det trygt å handle kosttilskudd fra Vitaliv?

Er det trygt å handle kosttilskudd fra vitaliv
Siden kan inneholde annonselenker.

Er det trygt å handle fra Vitaliv?

Vitaliv er en norsk nettbutikk og abonnementsordning for kosttilskudd. Selskapet tilbyr en rekke produkter innen helse og velvære, som for eksempel omega-3-tilskudd, vektreduksjonsprodukter og vitaminkomplekser. Navnet er til forveksling likt helsekostkjeden Vita, men det er altså ingen sammenheng her.

Mange lurer på om det er trygt å handle fra Vitaliv, eller om det hele er for godt til å være sant – i verste fall en form for svindel.

I denne artikkelen ser vi nærmere på kunders erfaringer og anmeldelser, eventuelle tester av produktene, om det finnes klager eller advarsler, hvordan kjøpsprosessen fungerer (inkludert gratis prøvepakker), sikkerhet rundt betaling, samt Vitalivs returpolicy, kundeservice og sertifiseringer.

Les videre så lærer du noe nytt idag også.

Vitaliv og deres abonnementsmodell

Vitaliv AS er et registrert norsk selskap med organisasjonsnummer 913034945. Forretningsmodellen deres baserer seg på at du som kunde starter med en prøvepakke av et kosttilskudd og deretter går over i et løpende abonnement. Ifølge Vitaliv selv inkluderer prøvepakken cirka én måneds forbruk av produktet, slik at man kan teste effekten før man binder seg til videre ileveranser. Etter prøveperioden fortsetter abonnementet automatisk med kvartalsvise forsendelser. Det vil si at du mottar tre måneders forbruk om gangen, hver tredje måned.

Vitaliv presiserer at abonnementet er fleksibelt og uten bindingstid utover hver forskuddsbetalte periode. Du kan når som helst stoppe eller pause abonnementet via “Min side” på nettsiden eller ved å kontakte kundeservice.

Det er imidlertid viktig å merke seg at oppsigelse må skje minst 28 dager før utløpet av inneværende abonnementsperiode for å unngå å bli belastet for neste forsendelse. Hvis man sier opp for sent, vil nemlig neste kvartalsleveranse og tilhørende faktura likevel bli effektuert. Vitaliv oppgir også at man har 14 dagers angrerett etter mottak av hver pakke, i tråd med angrerettloven.

Det vil si at innen to uker etter at du har mottatt en levering, kan du gå fra avtalen og returnere produktet om ønskelig.

Kort oppsummert fungerer kjøpsprosessen slik:

  • Bestilling av prøvepakke: Kunden starter med en rimelig eller gratis prøveperiode (typisk 30 dager) for et av Vitalivs kosttilskudd. Se eksempler på slike litt lenger ned.
  • Automatisk fornyelse: Etter prøveperioden blir kunden automatisk innmeldt i et abonnement som leverer nye forsyninger hvert kvartal (3 måneders forbruk).
  • Fleksibel oppsigelse: Abonnementet har ingen fast bindingstid. Kunden kan når som helst logge inn og avbestille eller pause videre leveranser. Vitaliv krever likevel at oppsigelse gjøres senest 28 dager før neste utsendelse for å unngå fakturering av denne.
  • Angrerett: Når en ny pakke er mottatt, har man 14 dagers frist til å angre kjøpet og kontakte Vitaliv for retur uten kostnad (utenom porto). Dette gjør at man ikke sitter igjen med uønskede produkter dersom man ombestemmer seg raskt.
  • 180-dagers fornøydgaranti: Vitaliv opererer også med en utvidet garanti: dersom du har abonnert og brukt produktet jevnlig i minst 180 dager og ikke er fornøyd, kan du be om full refusjon (frakt kostnader unntatt). For å benytte garantien må alle brukte og ubrukte pakninger returneres innen 30 dager etter endt 180-dagers periode, og garantien kan kun brukes én gang per produkt.

Denne abonnementsmodellen kan være praktisk for dem som ønsker jevn tilførsel av kosttilskudd uten å måtte bestille hver gang. Samtidig forutsetter den at kunden følger med og sier opp i tide dersom man ikke ønsker videre forsendelser.

Det er nettopp rundt dette punktet enkelte forbrukere har opplevd problemer, noe vi kommer tilbake til.

Her er noen av produktene du kan prøve:

logoNavnSammendragHandle

Kundeerfaringer og anmeldelser

Kundevurderinger av Vitaliv er blandede, men heller mot det positive. På Trustpilot har Vitaliv et gjennomsnitt på rundt 3,7 av 5 stjerner basert på ca. 400 anmeldelser. Det tyder på at mange kunder er fornøyde, men at en del også har rapportert om utfordringer.

Blant de positive tilbakemeldingene finner vi kunder som roser Vitaliv for pålitelig levering og god kundebehandling. For eksempel skriver en kunde at Vitaliv “utstråler trygghet og tillit”, at prisene på abonnementet er rimelige, leveransene kommer til riktig tid, og at selskapet er flinke til å gi råd.

En annen forteller at hun har brukt produktet i flere måneder, føler seg bedre, og er fornøyd med doseringen – også her påpekes det at leveransen alltid kommer når den skal. Slike erfaringer tyder på at Vitaliv faktisk leverer det de lover til mange av sine kunder, og at produktene kan ha den ønskede effekten for enkelte.

Det finnes imidlertid også kunder som har gitt lavere vurderinger. En gjennomgang av tilbakemeldinger indikerer at misnøyen oftest henger sammen med abonnementsordningen og fakturering. Noen kunder kan ha følt seg overrasket over å plutselig motta og måtte betale for nye forsendelser etter prøvepakken, dersom de ikke hadde fått med seg betingelsene.

Vitalivs Trustpilot-score på 3,7 viser nettopp at ikke alle er helt fornøyde – en del trekker nok poeng for det som oppleves som “lokketilbud” eller vansker med å stoppe abonnementet i tide. Slike opplevelser er ikke unike for Vitaliv, men ses også hos lignende helsekost-tilbydere som opererer med «prøv først, abonner siden»-modellen.

Når det gjelder tester av Vitalivs kosttilskudd, finnes det lite i form av uavhengige laboratorietester eller offentlige tester publisert i media. Produktene deres er vanlige kosttilskudd, og ikke legemidler, så de underlegges ikke like strenge kliniske testkrav som medisiner. Imidlertid hevder Vitaliv at alle ingredienser er nøye utprøvd internt: Selskapet oppgir at tilskuddene inneholder «rene, grundig testede ingredienser fra pålitelige leverandører», og at produksjonen følger god fremstillingspraksis (GMP-standard) for kvalitet.

Dette tyder på at de legger vekt på produktkvalitet og sikkerhet. En del blogger og forbrukernettsteder har omtalt Vitaliv-produkter i positive ordelag – for eksempel omtalte siden Forbrukertest.no Vitalivs Omega-3 Forte som «en fantastisk formel» for hjertehelse og hjernens funksjon. Det skal likevel nevnes at slike omtaler ofte baserer seg på produsentens egne opplysninger, og er ikke nødvendigvis et resultat av objektive tester. Slike sider har ofte et kommersielt samarbeid med leverandøren.

Kort sagt finnes det per i dag ingen kjente advarsler om at Vitalivs kosttilskudd skulle være helsefarlige eller inneholde ulovlige stoffer.

Misnøyen blant enkelte kunder handler primært om forretningspraksis, altså abonnement og betaling, ikke om selve produktene.

Vitalivs nettside akkurat nå

Betaling og sikkerhet ved handel

Et naturlig spørsmål er om det er trygt å oppgi betalingsinformasjon til Vitaliv, og generelt om nettbutikken er pålitelig. Slike er vi opptatt av på eButikker.no.

Her er det verdt å merke seg at Vitaliv skiller seg fra en del andre abonnementsaktører ved måten betalingen gjennomføres på. Ifølge selskapets egne kundeservice-sider trenger man ikke betale noe på forhånd når man bestiller en prøvepakke – i stedet følger det med en faktura i forsendelsen.

Vitaliv uttaler at de “aldri ber om sensitive opplysninger som kortnummer” etc., fordi kunden heller betaler fakturaen etter å ha mottatt varen. Dette kan oppleves som betryggende for mange, siden man da unngår at selskapet sitter på kredittkortinformasjonen din og kan trekke penger uten videre.

Samtidig må man huske at en faktura er like bindende – betaler man ikke, vil kravet kunne gå til inkasso med mindre man benytter angreretten i tide.

Nettbutikken vitaliv.com framstår ellers sikker i teknisk forstand: Den har gyldig SSL-sertifikat (https:// i adressefeltet) og er etablert for flere år siden, noe som reduserer sannsynligheten for at det er en kortvarig svindelside.

Tjenesten ScamAdviser, som automatisk analyserer nettsiders troverdighet, gir Vitaliv en høy tillits-score og konkluderer med at “nettstedet anses som legitimt og trygt for forbrukere”. Dette baseres blant annet på at siden ikke er rapportert for phishing eller malware, samt at brukeranmeldelser generelt er positive.

Vitaliv var heller ikke blant de useriøse aktørene som Forbrukertilsynet har advart mot hva gjelder teknisk sikkerhet eller levering. Tvert imot leverer de varene sine og benytter anerkjente betalingsløsninger som fakturering der man ikke oppgir kredittkort informasjon.

Alt i alt virker det trygt å handle fra Vitaliv rent sikkerhetsmessig. Man utsetter seg ikke for større risiko for svindel enn hos andre etablerte nettbutikker.

Kundeopplysninger behandles i henhold til personvernerklæringen deres, og vi har ikke funnet noe som tyder på datalekkasjer eller misbruk av kunders betalingsinformasjon. Den største “faren” ligger i at man kan ende opp med å betale for produkter man kanskje ikke hadde planlagt å kjøpe, dersom man ikke får med seg abonnementsbetingelsene.

Det er derfor viktig å forstå vilkårene – noe både Vitaliv og forbrukermyndigheter nå er tydelige på.

Returpolicy og garantiordninger

Vitaliv følger norsk lovgivning ved at de gir kundene angrerett etter kjøp. Som nevnt har man 14 dagers full returrett etter å ha mottatt første forsendelse eller en ny abonnementsleveranse. Ønsker man å benytte angreretten, må man kontakte kundeservicen deres innen 14 dager, og deretter returnere eventuell uåpnet/rest varer for egen regning.

Vitaliv opplyser at det ikke er noen skjulte gebyrer og retur og kansellering innen fristen skal være enkel og uten ekstra kostnad utover eventuell returporto.

Dette gjør at man relativt risikofritt kan prøve en vareprøve og om man ikke liker produktet, kan man si opp og kun ha tapt en liten porto eller beløpet for prøvepakken.

Et interessant trekk ved Vitaliv er deres oppsiktsvekkende “180-dagers resultatgaranti”. Denne garantiordningen lover kundene full refusjon dersom de har brukt et Vitaliv-produkt i minst 6 måneder kontinuerlig og ikke er fornøyd med resultatet. Betingelsene for å få pengene tilbake er strenge, blant annet: abonnementet må ha vart i minst 180 dager fra bestilling av prøvepakken, man må sende inn kravet senest 30 dager etter endt 180-dagersperiode, og man må returnere alle tomme beholdere/blisterpakninger samt eventuelle uåpnede pakker i originalemballasjen. Så spar på alt.

Fraktkostnader refunderes ikke, og garantien kan kun benyttes én gang per kunde per produkt. For å gjennomføre en slik garanti-retur må man fylle ut et kravskjema hos Vitaliv, få et returnummer, og sende inn de påkrevde emballasjene – deretter lover Vitaliv å refundere beløpet innen 10 virkedager etter mottatt retur.

Denne 180-dagers garantien er relativt sjenerøs på papiret og kan tolkes som et tegn på at Vitaliv har tillit til effekten av produktene sine. De vil jo tape penger om mange benytter seg av garantien. Samtidig er det nok begrenset hvor mange som faktisk gjennomfører et slikt krav siden det krever at man har vært lojal kunde i et halvt år, spart på all emballasje, og tar bryet med å returnere.

Garantien kan uansett sees på som en ekstra trygghet for den seriøse brukeren: Skulle tilskuddet ikke ha ønsket effekt etter lang tids bruk, har man en mulighet til å få pengene tilbake.

Kundeservice og seriøsitet

God kundeservice er viktig for tryggheten ved netthandel.

Vitaliv oppgir at de har kundesenter med både e-post og telefon tilgjengelig på hverdager. Telefonnummeret (22 00 80 00) tyder på en norsk kundetelefon lokalisert i Norge, og supporttiden er oppgitt til kl. 10–15 på ukedager.

Dette er noe begrensede åpningstider, men ganske vanlig for mindre foretak. I tillegg kan kunder administrere mye selv via “Min Side” på vitaliv.no – der kan man endre adresse, se fakturaer og ikke minst stoppe eller endre abonnement uten å måtte ringe noen. Vitaliv hevder at det skal være “raskt og enkelt å administrere abonnementet ditt” på denne måten.

Basert på kundeanmeldelsene virker Vitalivs kundeservice å fungere greit. Som nevnt har noen kunder trukket frem at de fikk gode råd og oppfølging.

At selskapet aktivt oppfordrer kunder til å gi en anmeldelse på Trustpilot tyder også på at de bryr seg om sitt omdømme og ønsker å gjøre ting riktig. De lenker til sin Trustpilot-side fra egne nettsider. Vitaliv opererer i flere land/lokasjoner (Norge, Sverige, Danmark m.fl.), med flerspråklig kundestøtte, noe som kan være en indikasjon på en viss størrelse og seriøsitet i driften.

Når det gjelder sertifiseringer, finnes det ingen offentlige “godkjent-stempel” for kosttilskuddselskaper utover generelle e-handelssertifiseringer og kvalitetsstandarder. Den bransjestyrte ordningen Trygg e-Handel er nylig avviklet i Norge, så Vitaliv har ikke en slik sertifisering og de var heller ikke listet da ordningen eksisterte.

Likevel kan man merke seg at Vitaliv bruker sikre betalingsløsninger som faktura noe som ofte innebærer at nettbutikken er registrert hos disse betalingsformidlerne. Selskapets påstand om GMP-sertifisert produksjon betyr at fabrikken som lager kosttilskuddene følger Good Manufacturing Practice, et sett med kvalitetskrav som gir tryggere produkter.

Det er også verdt å nevne at Vitaliv som norsk selskap må forholde seg til Mattilsynets regelverk for kosttilskudd, som bl.a. krever at ingrediensene er lovlige og at visse helsepåstander er godkjent.

Vi har ikke funnet noe som tyder på at Vitaliv bryter med disse kravene.

Klager og advarsler fra myndighetene

Vitaliv har, i likhet med flere andre helsekost-nettbutikker, fått oppmerksomhet fra forbrukermyndighetene knyttet til markedsføringen sin.

Spesifikt dreier det seg om bruken av lokketilbud som «Gratis prøvepakke» der kunder uforvarende inngår abonnement. Forbrukertilsynet har uttrykt generell bekymring for denne typen markedsføring – de “har sett seg lei på” gratis-tilbud som ikke opplyser tydelig at kunden automatisk tegner et abonnement ved bestilling.

Faktisk sendte Forbrukertilsynet i januar 2024 ut brev til en lang rekke kosttilskuddfirmaer med krav om skjerping av praksis, herunder at det skal fremgå klart i bestillingsprosessen at kunden forplikter seg økonomisk og at det må informeres tydelig om hvordan abonnementet fungerer og kan sies opp.

Vitaliv AS sto på listen over selskapene som mottok dette brevet.

Allerede før dette hadde Vitaliv fått en streng reaksjon: Nylig ble Vitaliv sammen med selskapet Staminex idømt et overtredelsesgebyr av Markedsrådet som er forbrukermyndighetenes sanksjonsorgan for brudd på markedsføringsloven.

Årsaken var nettopp at det “ikke framkom klart nok for forbrukerne at de i bestillingsprosessen inngikk en avtale som medførte en forpliktelse til å betale”.

Med andre ord mente myndighetene at Vitalivs informasjon om abonnement og kostnader ved “gratis” prøvepakke hadde vært for dårlig, slik at kunder ble villedet. Gebyret fra Markedsrådet tvinger Vitaliv til å endre praksis, og uteblir forbedring kan ytterligere sanksjoner ilegges.

For deg som forbruker betyr disse hendelsene at du bør være påpasselig, men det betyr også at Vitaliv nå er klar over problemet og trolig har forbedret informasjonen.

Etter myndighetenes tilsyn har Vitaliv oppdatert nettsidene sine med tydelige FAQ/vilkår som forklarer abonnementet, angrerett osv., slik vi har referert til over.

Det er derfor mindre sjanse for å bli “lurt” i dag, så lenge man leser igjennom det som står i bestillingsvilkårene. Likevel er det et klart råd fra både Forbrukertilsynet og Forbruker Europa at man skal alltid lese det med liten skrift og være kritisk til veldig gode tilbud.

Vitalivs tilbud om billige prøvepakker passer inn i mønsteret “for godt til å være sant” – ikke nødvendigvis fordi det er svindel, men fordi det har en hake som du må være klar over – i dette tilfellet at det fortsetter som abonnement.

Det er verdt å merke seg at Vitaliv ikke er anklaget for svindel i form av uteblitte leveranser eller trekk man ikke har samtykket til. Klagesakene handler om kommunikasjonen rundt abonnement. Så lenge du som kunde er informert, kan Vitaliv anses som en seriøs aktør – men uten kjennskap til vilkårene kan opplevelsen bli negativ.

Konklusjon: Trygt å handle, men les vilkårene

Er Vitaliv trygt å handle fra?

Ja, i den forstand at selskapet er legitimt, produktene lovlige, og mange kunder har gode erfaringer. Vitaliv leverer varene sine som avtalt og har flere fornøyde brukere som melder om positive helseeffekter og god service.

Nettbutikken virker sikker og du risikerer ikke at kredittkortinformasjonen din kommer på avveie. Selskapet tilbyr til og med garantier som går lenger enn lovens krav, som 180-dagers fornøydgaranti, noe som kan gi ekstra trygghet.

Vi gjentar oss selv til det kjedsommelige, men det er det viktig å være bevisst på hva man inngår av avtale: Vitalivs “gratis” prøve er ikke helt gratis – den er en introduksjon til et løpende abonnement. Dette i seg selv er ikke utrygt, men det kan føles ubehagelig hvis man oppdager det for sent.

Vitaliv har tidligere fått refs for uklare betingelser rundt dette, men har etter myndighetspålegg forbedret informasjonen. For en trygg handel anbefales det derfor å:

  • Lese nøye gjennom vilkårene før du bestiller, spesielt delen om videre abonnement og priser.
  • Benytte Min Side aktivt for å ha kontroll på abonnementet ditt – der kan du enkelt stoppe leveranser når du vil.
  • Holde deg til angreretten dersom du ombestemmer deg – 14 dagers fristen er din venn for å unngå kostnader du ikke ønsker.
  • Kontakte kundeservice dersom noe er uklart så vil de svare på henvendelser og hjelpe deg med administrering.

Oppsummert er ikke Vitaliv noen svindel, men en seriøs tilbyder med en aggressiv markedsføringsmodell. Forbrukere som er klar over hvordan abonnementet fungerer kan dra nytte av praktisk levering av kosttilskudd og kanskje oppleve positive helseeffekter. Men de som overser det med liten skrift kan føle seg lurt. Så lenge du går inn med åpne øyne og følger med på dine forpliktelser, skal det være trygt å handle fra Vitaliv – bruk sunn fornuft, og du vil sannsynligvis få en grei opplevelse.

Lykke til!

Les også: Over 40 gratis vareprøver og produkter med fri prøveperiode

Tilfeldig annonse fra Google (ikke nødvendigvis relevant til siden du er på):

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å fungere. Ved å surfe på dette nettstedet godtar du dette.