Booking.com: Les våre erfaringer og alt annet du trenger å vite

Erfaring med Booking com
Innholdet er oppdatert i 2023. Siden kan inneholde annonselenker.

Alt du trenger vite om Booking.com – erfaringer og anmeldelse

Booking er lett på nett: Har du bestilt reise på nett noen gang, har du kanskje vært borti Booking.com før. Det er et nederlandsk reisebyrå på nett med hovedkontor i Amsterdam. Nettreisebyrået hjelper deg med overnattings reservasjoner og andre reiseprodukter. Booking.com er tilgjengelig på 43 språk deriblant Norge, noe som gjør det til en egnet bookingside også for oss reiseglade nordmenn.

Vi elsker nettbutikker og online tjenester, og dermed er Booking.com høyt opp på vår liste over anbefalte nettsider å bruke.

Det er lenge siden man måtte avtale en reise med et reisebyrå – en profesjonell reisebooker som hadde nøklene til mysteriet med flyreservasjoner, hoteller, bilreservasjoner, pakketilbud og attraksjoner.

Internett har endret reiseplanlegging på mange måter. For det første er reiser mer vanlig, hyppigere, og internett lar reisende ta beslutninger i siste liten med bare noen få klikk. Det gir også reisende muligheten til å gjøre sine egne undersøkelser, se på bilder av destinasjonseiendommer og tjenester, lese brukeranmeldelser og endre eller justere tidsplanene deres etter behov.

Dette er praktisk, men i mange år var denne reiseplanleggingen avhengig av at de reisende klarte å lese mellom linjene på hotellsider, krysse fingrene for at bilutleiefirmaet de valgte var anerkjent, og navigere i noen ganger komplekse regler og vilkårene for flyreservasjonstjenester.

Så kom reiseplanleggingsnettsteder som samler alle deler av reiseplanleggingen ett sted. Forskning og bestilling gjøres via samme side. Dette har forenklet prosessen med å planlegge en forretningsreise eller en ferie, og slik fungerer sider som Booking.com.

Er det svindel?

Vi har aldri hatt noen problemer med dem og bare gode erfaringer. Vi registrerer derimot at flere opplever store problemer med tjenesten og ber folk styre unna. Utfordringene og dårlige opplevelser kommer visst ofte når man skal kontakte Booking.com, så får man aldri beskjed. 

Vår erfaring tilsier derimot at det vi har booket har fungert bra, men vi har egentlig aldri trengt å ta en telefon til dem.

Det er alltid svært viktig å undersøke hvorfor en tjeneste får dårlig score. Du kan jo ta en ekstra runde på nett for å lese anmeldelser før du klikker bookingen igjennom.

Booking.com nettreisebyrå

Info Booking.com

  • Globalt nettreisebyrå med et bredt tilbud på 43 språk.
  • Plattformen inkluderer nå fly, leiebil, opplevelser, og privat ferieutleie.
  • Ledende, brukervennlig reiseplattform med litt frynsete rykte.
  • Tilbyr alt fra flyreiser og hoteller til aktivitetsbooking.
Besøk Booking.com

En suksesshistorie

I en tid der markedsforhold endrer seg raskt ser vi ofte at store bransjeledende selskaper har problemer med å henge med. Jo større et selskap er, jo vanskeligere er det å gjør endringer som tilpasser seg tiden. Booking.com er derimot en suksesshistorie som har klart denne tilpasningen ganske bra. Fra å være en plattform for kun hotell reservasjon, dekker de nå et mye større spekter med både flybilletter, leiebil, opplevelser og flytaxi. Det siste er også at de fokuserer mye på privat ferie utleie og har blitt en stor konkurrent til AirBnb.

I prinsippet kan du booke hele ferien fra reisen til hva du skal gjøre under oppholdet på nettsidene. Hvis du har en ferieleilighet eller hytte, kan du også tilby denne til andre via Booking.com og tjene penger selv.

Hva med en ferie på Santorini?
Hva med en ferie på Santorini?

Kort om historien til Booking.com

Selskapet ble grunnlagt som en liten start-up i 1996 noe som betyr at de faktisk har holdt på i 26 år i 2022. De ble raskt ledende i sitt segment med en enkel plattform der hoteller og gjester kunne matches. De tjente gode penger på å ta seg betalt både av hotellene og av gjestene som skulle bo der. Dette gjorde at de raskt kunne utvide virksomheten til hundrevis av land.

Booking.com er en av de mest omfattende reisesidene på nett som alltid er åpen. Tilbudet er stort, og grensesnittet gjør det enkelt for både uerfarne reisende og erfarne jetsettere å gjøre sine bestillinger uten å måtte navigere på flere nettsteder og koordinere betalinger på tvers av flere plattformer. Selskapets uttalte oppdrag er å «gjøre det lettere for alle å oppleve verden.»

I 2019 hadde selskapet hjulpet over tre milliarder gjester å finne det perfekte hotellet og antallet fornøyde brukere vokser hele tiden. Men de kunne ikke hvile på laubærene…

Rundt 2010 begynte det å bli populært blant folk å leie private ferieleiligheter, hus og hytter. Booking.com kunne ikke ignorere dette og gjorde det smart å snu seg etter markedet. De begynte å akseptere private oppføringer og andelen slike bestillinger øker stadig. De gjør det enda bedre i et marked det gjelder å prøve nye ting i.

Hva du kan booke på Booking.com?

Booking.com tilbyr tilgang til nesten alt en moderne reise krever. Vi tar på oss kundebrillene og anmelder det de har å tilby. Kategoriene inkluderer flyreiser, hoteller, «opphold» (utleie av privateide leiligheter, boliger, hus og hytter), leiebiler og kombinasjoner av disse alternativene. I tillegg er det muligheter for å reservere flyplasstaxi og billetter til museer, opplevelser, show og attraksjoner på destinasjonen.

Husk, har du erfaringer med Booking.com selv setter vi pris på at du legger igjen en kommentar i bunnen av siden. Takk.

Så …

Fly-booking med hotell inkluderer alle de store flyselskapene og mange mindre regionale flyselskaper. Disse kan sorteres etter flyselskap, antall overganger, varighet og på avgangs- og ankomsttider. Søkeresultatene som kommer opp når du har søkt på fly er sortert i grupper med tittelen «Best», «Billigst» og «Raskest» slik at du som reisende kan tilpasse flyvalgene dine selv.

Overnattingsalternativer har et lignende søkevindu, inkludert dager for innsjekking og utsjekking, plassering med nabolags-spesifikke valg, antall gjester og antall forespurte rom. Som med flysøket, er det en rekke filtre tilgjengelig for å hjelpe deg med å skreddersy søket til ditt behov. Eksempler på dette inkluderer budsjett, fasiliteter, avstand til attraksjoner, bærekraft, helse- og sikkerhetsprotokoller og tilgjengelighet. I tillegg kan du sortere på stjernerangeringer og vurderinger gitt fra kunder.

Tenker du å leie bil for å komme deg litt rundt er dette enkelt via reservasjonssystemet for leiebil. Det overfører reisedatoene fra fly- og hotell- reservasjonene hvis du har lagt inn dem. Du kan velge ditt foretrukne leiebilselskap og størrelse på bilen, og filtrere etter pris, kjørelengde og girtype. Anmeldelser og stjerne rangeringer av selskapene er inkludert i søkeresultatene. Det samme er spesifikasjoner for betaling og regler for avbestilling. Etter at du har valgt en bil lar Booking.com deg se den totale leiekostnaden i en oversikt med ulike skatter og avgifter. Du tilbys også muligheten til å velge eller avslå ytterligere forsikring.

Du kan også ordne flytaxi via sidene. Tjenesten kobler brukere med lokale drosjesjåfører slik at du unngår å stå i lange køer etter en flytur. I følge reservasjonssiden vil en sjåfør bli tildelt bestillingen, spore flyreisen i sanntid og ankomme til det angitte stedet kort tid etter. Kunder kan velge størrelsen på kjøretøyet (søkesiden inkluderer antall personer og antall kofferter hvert kjøretøy kan håndtere), legge til merknader om eventuelle tilleggsbehov (som barneseter eller annen nødvendig assistanse). Du kan også legge til et tips for sjåføren. Bestilling av taxi låser en forhåndsbestemt kostnad for reisen, og kundene kan velge å booke tur/retur samtidig eller vente med å gjøre det til senere i reisen.

Billetter og pass til lokale attraksjoner kan også kjøpes eller reserveres gjennom nettstedet under menyen «Opplevelser». Du angir bare reisemålet og vipps så dukker det opp en liste over lokale museer, parker, teatre, turistattraksjoner og aktiviteter. Hvis du velger ett av alternativene vises en side med detaljer, anmeldelser, betingelser, kart og et alternativ der du kan velge dato, klokkeslett (hvis det er aktuelt) og antall billetter. Beskrivelsene inkluderer også eventuelle besøkendes krav og begrensninger for stedet, samt alternativer for hvordan du kan komme deg dit med offentlig transport.

Hotels.com og Booking.com har visse likheter, men her får du enda flere muligheter, som du nettopp har lest.

Prøv et reise-søk da vel:


Booking.com

Hvordan det fungerer

Booking.com tilbyr flere menyer som du kan velge mellom på startsiden. Som nevnt kan du velge kombinasjoner av forskjellige tjenester der alle snakker sammen og hjelper deg gjennom prosessen. Flere tjenester blir kanskje lagt til etter hvert. Etter at du har lagt til tidsrom og hvor du skal reise kan du bla deg gjennom søkeresultatene, filtrerer resultater, se over alternativer og lagre favoritter. Har du bestemt deg for å bestille legger du produktet i en handlekurv og sjekker ut.

For deg som ikke er helt klar til å bestille reisen, tilbyr nettstedet også en rekke guider for valg av reisemål. Du kan klikke deg inn på områder som interesserer deg og lese mer om stedet, lære mer om nabolagene du kan bo i, og lese andres kommentarer om lokale tradisjoner og skikker.

Som norskspråklig liker vi at sidene er på norsk og at valuta vises i NOK (Norske kroner). Du kan også bestille tonnevis av reiser og feriemuligheter innad i Norge:



Booking.com

Kostnader og rabatter

På nettsidene finner du mer informasjon som forklarer hvordan tjenesten fungerer, hvordan den godkjenner kontrakter med reiseselskaper og hvordan de tjener penger. Ingen bestallingsgebyr belastes kunden, men vertene og reiseselskapene betaler en provisjon til Booking.com etter at reisen er gjennomført.

De tilbyr flere måter å spare penger på. Den første er en gratis Booking.com-konto, som gjør det mulig for deg å lagre søkene sine, favorittene og reiseplanene dine, og – viktigst av alt – automatisk få en prosenter på reiser bestilt gjennom nettstedet. Det er flere «Genius-nivåer»: Jo mer du bruker Booking.com, jo ​​flere fordeler og rabatter får du på dine neste reiser.

Kundeservice og kansellering

Kundeservice er tilgjengelig via spørsmålstegn ikonet som du finner på toppen av på Booking.com-landingssiden. Den vises også på andre steder, uansett hvor det er tilgjengelig eller nødvendig tilleggsinformasjon. Kundeservice-informasjon finner du også i en tekstlenke nederst på hver side.

Tjenesten er tilgjengelig 24/7 for å hjelpe før, under eller etter reisen.

Hvis det er et problem og en vert ikke kan gi en kunde overnatting eller reise som ble kjøpt er det vertens ansvar å finne alternativ og tilsvarende overnatting. I tilfelle dette er umulig, vil Booking.com tillate kunden å velge en annen overnatting eller tjeneste som er tilgjengelig på plattformen til samme pris, eller kansellere reservasjonen med full refusjon.

Hvis betaling ble utført gjennom Booking.com, vil selskapet refundere kunden direkte, vanligvis innen 5 dager. Hvis betaling ble gjort direkte til tjenesteleverandøren, vil Booking.com forenkle en refusjon så raskt som mulig. Selskapet fjerner tjenesteleverandører som bryter kontrakten, så de tar denne forpliktelsen på alvor.

Les også: 10 Beste nettsider med friluftsutstyr på nett

Reklamefilm fra Booking.com

Ble det mye lesing? Ta en titt på en av reklamefilmene deres som ligger på YouTube:

Så, bør du bruke Booking.com?

Syns du nettsiden litt travel og hesblesende? Det kan være. Men mange vil like bildetekstene og de dristige fargene og like de forskjellige tjenestene de fokiserer på. Det kan være litt feil her og der, men ikke noe som forstyrret oss da vi testet. Booking.com er et flott alternativ som vil hjelpe deg å bestille, velge, reservere og booke transport, overnatting og aktiviteter på reisen. Det er viktig å sørge for at kundene ikke hopper over vilkårene og bare klikker seg igjennom. Det er viktig for å forstå dem før bestilling for å unngå problemer i ettertid, og her syns vi tjeneste er god.

Booking.coms plattform samler sammen flere oppgaver som mange synes er frustrerende og gjør den morsom. Det er lettere å bli begeistret for å planlegge en ferie når det ikke er tjue faner åpne i to nettlesere når du prøver å sammenligne hotellrom, flyreiser og aktiviteter. Booking.com gjør alt i én fane, og gjør det bra.

Og nå litt informasjon for deg som ønsker å leie ut selv, som AirBnb:

Hvordan fungerer det hvis du skal leie ut selv?

Prinsipielt fungerer Booking.com som en hvilken som helst tilsvarende plattform som tilbyr private oppføringer. Du oppretter en konto, fyller inn nødvendig informasjon og begynner å legge ut oppføringen din. Så snart oppføringen blir offentlig tilgjengelig kan gjestene dine bestille eiendommen din. Etter hver vellykket bestilling må du betale en provisjon, mens alle transaksjoner blir behandlet via plattformen.

Det er mange funksjoner på Booking.com som forenkler operasjonene dine. For eksempel er det en kalender med bestillinger som er utformet for å effektivisere og administrere kommende reservasjoner og ubookede dager. Du kan tilpasse og konfigurere som du vil takket være de justerbare innebygde verktøyene.

En annen flott funksjon ved reisenettstedet er alternativer for å sette opp avtaler og kampanjer for å tiltrekke flere kunder. Det er mange typer tilbud å velge mellom, inkludert i siste liten tilbud, tilbud om gratis netter og mye mer.

Plattformen lar deg også inkludere tilleggstjenester til oppføringene dine og legge til ulike avgifter for å utføre dem. Du kan for eksempel legge til et alternativ for rengjøringstjenester av ferieboligene dine, slik at gjestene kan inkludere det i bestillingene sine. Prisene på slike tilleggstjenester er også enkelt å tilpasse noe som lar deg legge til så mange tjenester du ønsker og prise dem riktig.

I tilfelle du er bekymret for den økonomiske siden av bestillingene er det flere funksjoner for det også. Den første er et alternativ for forhåndsbetalings som lar deg belaste en del eller til og med hele kostnaden ved å bestille på forhånd. Den andre er et depositum, som også betales på forhånd, men som returneres til gjesten hvis eiendommen ikke har blitt skadet under besøket.

En unik funksjon ved Booking.com er at alle reservasjoner bekreftes automatisk. I stedet for å måtte gjennomgå forespørsler fra hver potensiell gjest manuelt, vil de kunne reservere eiendommen din selv. Dette gjør det veldig viktig å administrere kalenderen på riktig måte for å unngå dobbelt bookinger. Dette er spesielt relevant for verter som har oppføringer på flere plattformer.

Vi håper du lærte litt mer om denne fine og trygge reisetjenesten. Ble du inspirert til å bestille deg en ny reise? I så fall, god tur!

Knappen under har en link direkte til riktig nettsted for trygg bestilling av reise.

Besøk Booking.com

Tilfeldig annonse fra Google (ikke nødvendigvis relevant til siden du er på):

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å fungere. Ved å surfe på dette nettstedet godtar du dette.