Evolusjonen av netthandel: Fra dens begynnelse til fremtiden

Innholdet er oppdatert i 2024. Siden kan inneholde annonselenker.

Netthandel før, nå og i framtiden

Netthandel har endret måten vi handler på, og har blitt en viktig del av livet vårt. Hva har endret seg i netthandel siden den første nettbutikken åpnet? I denne artikkelen ser vi på utviklingen av netthandel, litt historie (også norsk) og hvordan det har påvirket forbrukeratferden.

For å sette stemningen: Hva er netthandel? Netthandel er enkelt og greit definert som å kjøpe produkter eller tjenester via Internett. Dette kan inkludere å bestille en bok på nettet, kjøpe klær på nettet eller til og med bestille en feriepakke. Hovedforskjellen mellom netthandel og tradisjonell shopping er at sistnevnte fortsatt innebærer å gå til en fysisk butikk for å kjøpe det du ønsker.

Rask teknologisk utvikling

Den første elektroniske transaksjonen ble gjort i USA på 1960-tallet. Den ble gjort via ARPANET, en forløper for det moderne Internett, og internetteknologien har utviklet seg mye siden den gang. Det er nå mulig å handle på nett på en trygg og effektiv måte og for de fleste har det blitt helt dagligdags. Forbedringer i hastigheten og stabiliteten til Internett har gjort det enklere og mer effektivt å handle på nett.

På 1990-tallet begynte netthandel å ta form, med lanseringen av de første nettbutikkene i USA, der Amazon og eBay var blant de første pionerene.

Det er nå lettere å handle på nett enn noensinne mens du er på farten takket være at de fleste har en mobiltelefon eller en datamaskin. Dette har ført til en økning i antall transaksjoner via mobile enheter, og nettbutikker har vært avhengig av å tilpasse seg ved å tilby en rask og mobilvennlig nettbutikk.

Selv om det kanskje ikke er slik du helst handler, er det mulig å få en mer autentisk online shoppingopplevelse på grunn av utviklingen av utvidet og virtuell virkelighet. Med virtual reality-briller, eller bare webkamera, kan forbrukere prøve ut produkter som om de var i en fysisk butikk eller se om briller og klær passer deg. Vi i ebutikker drømmer om at hele siden vår vil bli et gigantisk stort 3D kjøpesenter i nærmeste framtid du kan bevege deg rundt i. Hadde ikke det vært gøy?

Les etterpå: Trygge nettbutikker – unngå å bli svindlet!

Norsk netthandels historie

Norsk netthandel startet sendt på 1990-tallet, men det var få nettbutikker tilgjengelig siden Internett-teknologien var i sin spede begynnelse og ikke så vanlig å bruke som det er i dag. Selskapet Norek ble startet i 1991, og ble senere til Komplett. De første nettbutikkene som ble lansert var ofte spesialiserte, med fokus på et begrenset produktutvalg. Men etter hvert som Internett-teknologien utviklet seg, ble det mulig å tilby et større utvalg av produkter til forbrukerne.

Noen av de gamle traverne er fortsatt populære og har utviklet seg veldig. De første norske nettbutikkene var:

  • Komplett, som fortsatt er populære og aktive, startet opp i 1996.
  • CDON startet som CD-butikk på nettet i 1999.
  • Elkjøp lanserte nettbutikk i 2000.
  • Platekompaniet startet med netthandel høsten 2001.

I dag finnes det et stort antall nettbutikker i Norge, som tilbyr alt fra elektronikk til mote og interiør. De aller fleste som er verdt å få med seg finner du i vår nettbutikkdatabase her på ebutikker.no.

Endringer i forbrukeratferd

De siste tiårene har det vært en kraftig økning i antall forbrukere som velger å handle på nett. Dette skyldes at det er et større utvalg av produkter tilgjengelig på nett.

Forbrukere trenger ikke forlate huset for å handle fordi de har tilgang til et stort antall nettbutikker som tilbyr et bredt spekter av produkter. De kan enkelt søke etter produkter på nett, sammenligne priser og funksjoner fra ulike nettbutikker, lese anmeldelser, og velge det produktet som passer dem best.

Populariteten til enkelte nettbutikker har økt på grunn av at flere og flere tilbyr gratis levering og retur. Forbrukerne trenger ikke å bekymre seg for ekstrakostnadene ved retur av produkter, noe som gjør det enklere for dem å handle på nett.

Nå ser vi derimot at som miljøtiltak snevrer butikker inn gratis frakt og retur for å hindre at folk misbruker dette. Det er mulig å handle større mengder med for eksempel klær bare for å teste noe av det hjemme før resten blir sendt i retur. Vi tipper flere henger seg på dette.

Sikkerhet og betalingsløsninger

Når det gjelder netthandel, er sikkerheten ved betalinger alltid en bekymring for forbrukerne. Med utviklingen av sikre betalingsløsninger som Klarna og kjappe enkle løsninger som Vipps har det blitt enklere for forbrukere å handle på nett.

Økt bevissthet rundt sikkerhet og netthandel har ført til strengere sikkerhetskrav til nettbutikker. Nettbutikker må oppfylle og følge opp disse kravene for å bygge tillit til deg som kunde. Det er snakk om SSL sertifikater som gjør selve siden du besøker sikrere og andre ting. Vi går raskt ut av sider som ikke har SSL sertifikater i orden. I nettleseren ser du raskt om det befinner seg et hengelåssymbol til venstre for nettadressen.

Det finnes også sertifiseringsordninger som Trygg e-Handel ser nettbutikker må oppfylle visse krav for å kunne smykke seg med Trygg e-Handels merket. Du finner nettbutikker som er sertifiserte her.

Bealingsløsninger som Klarna sørger for utsatt betaling og forbrukere kan kjøpe produkter og betale for dem senere, noe som gir dem større frihet til å handle på nettet.

Les også: 23 Tips for sikker og trygg netthandel

Netthandel i framtiden

Vi har sett inn i en grumsete krystallkule og synset litt om fremtiden til netthandel. Ingen vet hel sikkert hvor det vil ende, og plutseig kan det komme noe helt nytt på banen. Når vi ser på årstallene til de første norske nettbutikkene virker det ikke så fryktelig lenge siden selv om det føles som de alltid har vært der.

Det er mange forventede endringer i netthandel i fremtiden, her er noen av dem:

  1. Økt fokus på teknologi: Kunstig intelligens, maskinlæring, stemmestyring og Virtual Reality vil fortsette å påvirke netthandel i fremtiden. Nettbutikker vil bruke teknologi for å tilby mer personlig tilpassede handleopplevelser og forbedre kundeopplevelsen.
  2. Mobiloptimalisert handel: Netthandel via smarttelefon vil bli enda viktigere i fremtiden, da flere og flere forbrukere velger å handle på nettet ved hjelp av mobilenheter. Butikker vil derfor måtte tilpasse seg ved å tilby en god mobilopplevelse på små skjermer med raske butikksider.
  3. Økt fokus på bærekraft: Bærekraft vil bli en enda viktigere faktor for forbrukerne når de handler på nettet, og her har vi bare sett begynnelsen. Online butikker vil derfor måtte tilpasse seg ved å tilby mer bærekraftige produkter og løsninger for å imøtekomme denne trenden. Kanskje vi må si farvel til gratis frakt og retur.
  4. Større grad av integrasjoner med sosiale medier i netthandel: Sosiale medier har en stadig økende påvirkning på netthandel, og forventes å fortsette å spille en viktig rolle i fremtiden. Derfor vil nettbutikker måtte tilpasse seg ved å integrere sosiale medier for å nå ut til sine målgrupper og forbedre shoppingopplevelsen. Integrasjoner med sosiale medier vil styrke båndene mellom butikk og deres målgrupper.
  5. Økt fokus på sikkerhet: Sikkerhet vil fortsette å være en viktig faktor for forbrukerne når de handler på nettet. Folk blir faktisk fortsatt svindlet… Nettbutikker på oppdatere seg og tilpasse seg ved å tilby sikrere betalingsløsninger og beskyttelse av personlig informasjon.

Vi har touchet innpå VR og stemmestyrt netthandel er spådd å bli viktig… men vi er ikke helt sikre. Hva tror du?

Dette er bare noen av de forventede endringene i netthandel i fremtiden, men det er tydelig at teknologi og forbrukerbehov vil spille en avgjørende rolle i utviklingen av netthandel. Det blir spennende å se hvordan netthandel vil utvikle seg videre i årene som kommer.

Takk for at du leste.

Shopping i vr
Shopping i VR – er det fremtiden?

Tilfeldig annonse fra Google (ikke nødvendigvis relevant til siden du er på):

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å fungere. Ved å surfe på dette nettstedet godtar du dette.