Tidsbegrenset annonse:

 

Hva kjennetegner en god nettbutikk?

Hva kjennetegner en god nettbutikk
Siden kan inneholde annonselenker

Skikkelige gode nettbutikker oppfyller visse vilkår som avgjør om du fullfører handelen

Men hva er disse vilkårene? Du har sikkert vært innom mange nettbutikker når du skal handle på nett. Noen syns du er bra, og andre syns du er dårlig. Har du tenkt på at magefølelsen din og teknologien bak sidene avgjør om du til slutt kjøper noe eller ikke? Vi som kunder blir stadig mer kresne når vi skal handle på nett. Det er ikke bare prisen men hvordan hele kjøpsopplevelsen som skal føles riktig for at du fullfører handelen.

Vi skal se på hva som kjennetegner de skikkelige gode nettbutikkene og hva du selv kan se etter når du netthandler. Vi ser litt bort i fra hva de egentlig selger og hvilke varer de har på lager og fokuserer mer på det store bildet. De beste nettbutikkene blir gjerne nominert til priser av seg selv eller andre. De som vinner oppfyller alle kriteriene juryene i disse konkurransene ser etter for at en nettbutikk skal være god, og disse tingene kan du også se etter.

I Norge har vi flere priser som deles ut til de nettbutikkene som har gjort seg fortjent til det. De største er Prisjakts kåring basert på brukeranmeldelser og Brings Netthandelspriser som benytter seg av fagjury. Bring har siden 2007 kåret to vinnere årlig; en for Årets Nettbutikk med nettomsetning over 50 millioner, og en for nettbutikker med nettomsetning under 50 millioner. Bring skriver selv noen av vilkårene for nominasjon på sine sider, og du kan se på det som viktige ting å sjekke når du selv undersøker om en nettbutikk er bra eller ikke.

I Bring sin konkurranse er det krav om at nettbutikken selger fysiske varer, befinner seg på .no domene og selger varer til privatpersoner.

Husk at alle nettbutikker som er oppført her på ebutikker.no i forskjellige kategorier er regnet som trygge.

De beste nettbutikkene oppfyller visse krav for å hevde seg i toppen.

Punkter som kjennetegner en god nettbutikk

Hva kjennetegner en god nettbutikk? Her er punktene du som netthandelskunde kan se etter for å vurdere om en nettbutikk er trygg og bra, eller som du som nettbutikkeier kan gå igjennom for å gjøre butikken din enda mer attraktiv.

Førsteinntrykk og magefølelse

Førsteinntrykk er veldig viktig. Vi liker også å kalle det magefølelse. Det skal være enkelt å finne ut om nettsiden du har havnet på faktisk er en nettbutikk. Du skal lett se hva de selger og om du oppfatter et tydelig salgsbudskap. Er du usikker på du har kommet inn i en butikk er det fare for at du ikke gidder lete deg fram til noe å putte i handlekurven, og heller beveger deg til en annen butikk. En tydelig handlekurv eller et handlekurv ikon er også et viktig signal om at noe kan kjøpes.

Vi ser at en del moderne og trendy nettsider, spesielt innen klær, mot og interiør, går i fella og viser litt for mange fine bilder gjemmer bort selve produktene du kan klikke på å kjøpe. Hvis menyene er små og vanskelige å trykke på bidrar det også negativt. Siden brorparten av shoppere sånn som deg bruker mobiltelefon nå for tiden må nettbutikken ha klart å tilpasse seg dette. Er designet lett å lese? Er bildene klare nok? Er bakgrunnsfargen attraktiv? Er forsiden ryddig? Er skriftstørrelsene konsekvente? Hva med navigasjonen? Er det enkelt å navigere rundt på siden? Alt dette har med første inntrykk å gjøre.

Er du eier av en nettbutikk kan det være lurt å få noen utenforstående til gi brutalt ærlige tilbakemeldinger på hvordan inntrykk de får av butikken. Det gjelder ikke bare forsiden, men også alle undersider og produktsider.

Sikkerhet på siden

Sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet… Et sikkert nettsted er superviktig i våre dager for å hindre at sensitive opplysninger kommer på avveie eller at andre verre ting kan skje ved bruk av usikre sider. Du kan gjøre en enkel sjekk om nettbutikken har sikker adresse ved å se etter om de har HTTPS i nettadressen (altså ikke bare HTTP). S’en betyr at de har SSL-sertifikat i orden for å sikre online transaksjoner og holde kundeinformasjon privat og sikker. SSL står for Secure Sockets Layer, en sikkerhetsprotokoll som skaper en kryptert kobling mellom en nettserver og en nettleser.

Er du nettbutikkeier er du nødt til å sørge for at siden din er sikker for å fremstå som seriøs og konkurransedyktig. Selv hopper vi alltid over nettbutikker uten SSL sertifikat og HTTPS adresse i orden. Brukere av kjente nettbutikkløsninger som Shopify har som regel dette med i pakken, men pass på at det er aktivert på alle sider og ikke bare utsjekk siden.

Ser du hengelåssymbolet og http:// foran nettadressen har nettbutikken SSL sertifikat som sikrer dine data og er dermed regnet som trygg,
Ser du hengelåssymbolet og https:// foran nettadressen har nettbutikken SSL sertifikat som sikrer dine data og er dermed regnet som trygg,

Trygge og sikre betalingsmåter

En nettbutikk bør ha sikre og kjente og trygge betalingsmåter. Dette er viktig for sikkerheten for deg som kunde slik at du kan være trygg på at din informasjon ikke spres videre til andre eller de som eier nettbutikken. Slike anerkjente betalingsmåter er for eksempel Klarna, PayPal og Vipps. Disse skal også være mulig å kontakte direkte i etterkant av en handel om du har spørsmål knyttet til betalingen samt behandle dine data på en sikker måte.

Kunder nå for tiden liker at utsjekk og betaling foregår raskt og smertefritt. Tiden der vi henter fram et bankkort fra jakkelommen i gangen, taster inn hele kortnummeret, utløpsdato og sikkerhetskode, er snart forbi. De aller fleste syns faktisk det tar for mye tid, tro det eller ei. Det er derfor betalingstjenester som Klarna som har det meste av info liggende inne fra før og Vipps der man betaler med et tapp på telefonskjermen kan gjøre at det handles mer på nettet.

Navigasjon på siden

I de beste nettbutikkene har de en logisk struktur som gjør det lett å navigere rundt og finne de produktene du er på jakt etter. De har gode menyer med snarveier og logisk kategoristruktur til forskjellige underkategorier. Når juryene i nettbutikk-kåringer ser på denne navigasjonen ser de på hvor lett det er å komme seg videre via bannere på forsiden og via menylinjen. Navigasjon skal appellere til sunn fornuft, logikk, mening og selv nye kunder skal klare å orientere seg uten store problemer.

Internsøk

For å finne nøyaktig det du er ute etter er det enkleste å gjøre et internt søk på siden i et søkefelt. Kun ved å taste inn et par bokstaver bør den komme med forslag underveis, og det bør gå fort. De beste klarer å svare for flere typer synonymer, ord og feilstavelser. Søket bør både vise treff blant produkter samt relevante blogginnlegg.

Søkefeltets plassering bør være tydelig på forsiden og helst være tilgjengelig på undersider.

Vi opplever dessverre ofte å få dårlig treff på ting vi søker etter hos enkelte nettbutikker. Noen ganger klarer den ikke vise noen ting selv om man vet butikken selger det. Nødløsningen vi tyr til da er å bruke Google å søke etter nettbutikknavn+produktnavn… Ofte klarer den det bedre, men det bør ikke være sånn.

Tydelig søkefelt og produktkategorier samt annen viktig informasjon hos GetInspired.

Produktinformasjon

En god nettbutikk sørger for at de presenterer produktet de selger godt og sørger for god produktinformasjon. Dette kan være i form av bilder, video og en god produktbeskrivelse. Utfyllende produktdata som størrelse, vekt, pris, farge, funksjoner, materiale og så videre er også viktig. Har produktvisningen en form for sammenligning med andre tilsvarende produkter vil det være veldig hjelpsomt. Klare store bilder man kan klikke på som viser produktet i sin helhet, med detaljer og i sitt rette element gjør det lettere å vurdere kjøp.

Coolstuff har både god produktinformasjon, godt søkefelt og mye annet positivt.
Coolstuff har både god produktinformasjon, godt søkefelt og mye annet positivt.

Levering og retur

God informasjon med betingelser om levering og retur er viktig. Man kan ikke kreve gratis frakt. men det vil selvfølgelig hjelpe på opplevelsen. Her finner du en god oversikt over nettbutikker med gratis frakt. Enda viktigere er faktisk om varen kommer fram som den skal og så raskt vi ønsker. Netthandelskunder i dag er såpass kresne at de ønsker varen levert samme dag, eller dagen etter. Mer en to dager er nesten for mye hvis det ikke er veldig spesielle varer fra spesialbutikker som trenger lenger tid. Nettbutikker med Instabox, HeltHjem eller PorterBuddy kan vanligvis levere svært raskt.

Gratis retur er heller ingenting man egentlig kan kreve, og ikke noe en jury i en nettbutikk kåring vil vektlegge. Men det er viktig at retur er enkelt og smidig. Man må kunne forvente god service og hjelp dersom man vil sende noe tilbake uten spørsmål.

Kjøpsvilkår og kontaktinfo

All viktig informasjon som kjøpsvilkår, hvem som står bak siden, organisasjonsnummer og kontaktinformasjon må være lett å finne. Kjøpsvilkår inneholder også betingelser knyttet til ting vi har nevnt før som betalingsmåter, fraktfirmaer, fraktkostnader med mer. Klarer du ikke finne ut hvem som eier siden er det en god indikasjon på at det er en utrygg nettbutikk klar for å svindle deg.

Mottar du som nettbutikk eier ofte det samme spørsmålet fra kunder kan det være smart å lage en god FAQ med svar på ofte stilte spørsmål.

Hastighet på siden

I tråd med at man ikke lenger orker hente bankkortet for betaling kan selve hastigheten det tar for å laste en nettside ha mye å si for om du handler i en nettbutikk eller ikke. Er den for treig gidder du rett og slett ikke vente og finner et annet sted å shoppe. Dette gjelder også spesielt for de som handler fra mobil.

For nettbutikk eiere: Eksperter er ikke helt enig i om en rask nettside i Norge gir noen store fordeler når det kommer til organisk søketrafikk fra for eksempel Google, men tradisjonelt skal det ranke bedre. Ifølge noen SEO eksperter blir man fortsatt mer belønnet for kvalitetsinnhold en en dårligere rask side… I tillegg overfører både 4G og snart 5G data såpass raskt at man etter hvert kanskje ikke merker særlig forskjell på treige og raske sider. Hastighet på siden kan sjekkes med Google PageSpeed Insights hvis du vil.

Bruk av brukervennlig teknologi

Sist velger vi å snakke om teknologi. Er en nettbutikk fremoverlent og moderne har de gjerne implementert teknologi som gjør handleopplevelsen bedre. En chatløsning kan være et stort pluss hvis det funker og hjelper deg i kjøpsprosessen, men som nettbutikkeier kan det være lurt å tenke seg om to ganger. Ikke implementer det for enhver pris siden en dårlig funksjon virker negativt igjen. Chatbots som ikke klarer å svare på noen ting er bare irriterende.

Andre ting kan være en funksjon som viser hvor mye du har igjen å legge i kurven før man får gratis frakt, intelligente størrelsesguider eller AI baserte forslag til andre produkter som passer til eller som kan være en variant av det kunden leter etter.

Lojalitetsordning

En ordning som gir en kunde bonuspoeng, rabattkoder eller prisavslag hvis du handler mye er en fin måte å belønne kunder samt minne dem på at du eksisterer. Nyhetsbrev til de som er interessert i det du selger med god og nyttig innhold er smart så lenge man ikke misbruker utsendelsene. Ikke send for ofte og husk å send ut noe nyttig. Nyhetsbrev bør også være enkelt å melde seg av.

Til slutt…

Driver du nettbutikk selv og blir inspirert til å lære mer om hvordan du får den synlig og attraktiv for andre? Vi anbefaler at du lytter til podkasten Netthandelspodden som har inspirert mange (også oss). Spesielt episoden «Slik blir du Norges beste nettbutikk» er relatert til hva du har lest om her. I podkasten lærer du mer om SEO, synlighet, markedsføring, trafikk, betalingsløsninger, frakt, retur og hvordan du bør drive en seriøs og trygg nettbutikk nå for tiden.

Kommenter gjerne under om du har noe å legge til.

Les også: Nettbutikker med hjemlevering

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å fungere. Ved å surfe på dette nettstedet godtar du dette.