Norsk netthandel i 2019 oppsummert!

Norsk ehandel 2019 rapport

Rapporten om norsk netthandel i 2019 har forventede endringer og noen nyheter fra året før.

Den siste rapporten Norsk E-handel 2019 med statistikk og interessante betraktninger over norsk og nordisk netthandel i 2019 kom ut i dag. Det er en årlig rapport som for 13 år på rad blir publisert fra Dibs by Nets. Som erfaren leverandør av betalingsløsninger i Norge, Sverige, Danmark og Finland med tall fra 1998 har de god oversikt over trendene innen netthandel.

Den dyptpløyende og godt illustrerte rapporten er også resultat av undersøkelser og intervjuer med forbrukere. Den kan lastes ned her i sin helhet om du er interessert.

Vi som er opptatt av nettbutikker og norsk netthandel syns det er interessant lesning. Her vil vi synse litt rundt tallene, oppsummere og se litt på konklusjonene de kommer med. Vi vil også trekke tråder mot hvordan eButikker.no ser på norsk netthandel.

God økning generelt

Det vil ikke komme som noen overraskelse på noen at netthandel fortsatt skyter fart. I 2018 var det estimert av nordmenn ville bruke nesten 145 milliarder kroner på netthandel. I år ligger det an til å bli godt over 163 milliarder. Økningen skyldes at netthandel blir en enda større del av hverdagen vår som gjør det enklere og raskere å kjøpe ting. Nesten alle aldersgrupper og kjønn er opptatt av å handle på nett.

Selv folk mellom 66-74 år sier at 74 prosent av dem har handlet ett eller annet på nett de siste tre månedene. Til sammenligning sier nesten 91 prosent av den yngre garde det samme.

Nytt av året er at færre forbrukere avbryter sine kjøp. Tidligere hoppet mange av i sluttfasen av en handel siden totalprisen ble for høy eller andre overraskelser, men nå fullfører flere og flere kjøpet. Kanskje det har med at man er mer klar over hva sluttprisen blir og hva som forventes av et nettkjøp. Rapporten legger fram at forbrukerne har blitt mer trygg på netthandel. Gratis frakt hjelper også til her.

Vi har en full oversikt over nettbutikker som tilbyr gratis frakt på denne siden. Nettbutikker blir også flinkere til å skape en god og trygg kjøpsopplevelse for kundene noe som sannsynligvis fører til økt handel.

Hva handler nordmenn på nett?

Rapporten deler opp norsk netthandel i tre hovedmarkeder. Det er reise, varer og tjenester. Reise innebærer alt som har med hotell reservasjoner, taxi, pakkereiser, flybilletter, togbilletter, leiebil og lignende. Ser man på den totale potten nordmenn handler for står reise for 51% av all netthandel.

Det er imponerende, men reiser og flybilletter er også kostbart noe som trekker opp og står for 32 milliarder av kronene. I rapporten legger de vekt på at dette minner om tidligere år og at begreper som flyskam og fokus på klima ikke har spilt noen stor rolle i shoppingen. eButikker vil ha enda mer fokus på å vise deg de beste nettstedene for reisebestilling og hoteller i tiden som kommer.

Varer er den nest største kategorien med 29% mot 34% i fjor noe som er en liten nedgang. Dette innebærer de fleste fysiske ting du kjøper på nett enten det er hjemmeelektronikk, mat, sportsutstyr  eller klær. Det er her hovedvekten av internettbutikkene på eButikker ligger. Selv om det totale varesalget gikk litt ned fra i fjor ser man at klær og dagligvarer er svært populært å handle på nett. Matbutikker som klarer å utvikle enkle løsninger for enten hjemkjøring eller henting i butikk er vinnere her.

57% av oss handler klær på nett, av disse er det flest kvinner som handler klær. Her er en oversikt over noen bra klesbutikker det er verdt å ta en titt på.

Det er også morsomt å notere seg at interiør og hjemmeinnredning økte med noen prosenter i fjor. Dibs tolker det slik at dette vil øke ytterligere i årene som kommer når unge folk som er vant med netthandel flytter ut og skaffer seg egen bolig. Vi tenker det samme. Sexleketøy har også fått et oppsving, noe vi også har registrert og laget en artikkel om tidligere.

Tjenester er ikke fysiske varer som mobiltjenester, kino- og konsertbilletter, digitale media, strømming, parkering, strøm og forsikring. De resterende 20 prosentene ligger her. Netthandel gjør at det er enkelt å sammenligne priser og velge det som passer best.

Gode sammenlignings-tjenester på lån, strøm, mobiltelefoni og annet gjør at det å oppsøke en butikk eller ringe kundesentre nesten ikke trengs. Forsikring står for 8.6 milliarder kroner i 2019 og billetter av mange forskjellige slag står for 4.4 milliarder.

Hvorfor handler vi på nett?

På spørsmål om hvorfor nordmenn handler på nett er svaret som regel at det er så enkelt og ukomplisert. Hovedgrunnen er at det sparer folk tid og at det er bekvemmelig. Deretter følger at det er lavere priser, større utvalg, alltid åpent, man finner produkter man ikke finner andre steder og at det er lett å sammenligne priser – i den rekkefølgen.

Spesielt dette med å finne produkter man ikke finner andre steder er også en viktig faktor til at utenlandshandelen holder seg stabilt. 54% av oss har handlet i en utenlandsk nettbutikk. Her er det Kina man handler mest fra, noe vi også gjør. USA, Storbritannia og Tyskland ramler litt ifra. Grunnen til at vi handler i utlandet er hovedsakelig lavere priser, umulig å få tak i varen i Norge, større utvalg og stamkundeforhold. Sistnevnte tipper jeg er relevant når man får veldig god erfaring med en nettbutikk som leverer.

Det blir veldig spennende å se hvordan dette utvikler seg til neste år når 350 kroners grensa forsvinner helt, slik som NRK skriver om her.

Her er forresten en oversikt over bra utenlandske nettbutikker.

Hva liker vi å betale med?

Betalingsmetodene på nett utvikler seg også stadig og endres fra år til år. Nye metoder kommer til, noen ramler av og andre holder seg mer konstant. I 2019 er det kort betaling som er mest populært med 86% av forbrukerne. Nettsider som er brukervennlige og tilbyr lagring av kortdata vinner også her siden vi misliker å taste inn denne type data gang etter gang. Nettlesere som Google Chrome passer forsåvidt også på kortdata man kan bruke igjen på nye sider.

PayPal, som også var veldig populært i fjor, kommer på andre plass i år med 37% mot 42% i fjor, så de har ramlet litt ned. Uvisst hvorfor. Undersøkelsen hevder at forbrukere opplever PayPal som tryggere å betale med en betalingskort, men at Vipps er det enkleste og raskeste.

Vipps skyter fart og havner på tredjeplass som en populær og effektiv betalingstjeneste. Unge folk liker spesielt denne effektive løsningen som flere og flere nettbutikker støtter. På fjerde plass kommer diverse fakturaløsninger som sannsynligvis inneholder Klarna, Qliro og andre.

Her på eButikker har vi laget gode oversikter over nettbutikker som støtter de forskjellige betalingstjenestene.

Syn på framtiden

I rapporten kan du også lese litt om tanker rundt framtidens betalings metoder, siden det er det Dibs tross alt leverer. De toucher innpå interessante muligheter for betaling via ansiktsgjenkjennelse og smarte betalingsmåter, men en form for intelligens som til og med kan fraråde deg i å kjøpe noe basert på tidligere kjøp.

Vi har også troen på at stemmestyrt netthandel via smarthøytalere tar mer og mer over. Det kan for eksempel være å gi stemmekommandoer om å bestille samme handleliste som forrige uke eller lignende. Hva tror du om det?

Morgendagens netthandel vil også fokusere mer og mer på fysiske butikker, og de som klarer å tilpasse seg bra her vil vinne. Enkelt forklart går det ut på å bygge opp en merkevare i et fysisk lokale, som nødvendigvis ikke er en butikk, men som gjør at du senere går på nettet for å kjøpe fra dem. Dette kommer mer og mer i bilbransjen, men også klesmerker tar etter.

Vi konkluderer med at handelsåret 2019 minner litt om i fjor, men noen endringer har det vært:

  • Ny omsetningsrekord.
  • Færre kunder som handlet i kategorien varer mens reiser vant overlegent.
  • Færre som avbrøt et kjøp.
  • Kina er mest populært å handle fra i utlandet.
  • Vipps øker populariteten, men kort vinner stadig.

Vi gleder oss til et nytt og spennende nett år innen handel og hva neste års rapport vil inneholde. Kommenter gjerne saken rett under her. God ehandel!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.